@article { author = {Hassanpour, Hussein and Ebrahiminejad, Salman}, title = {Three-Dimensional Parametric Modeling of Axial-Flux Eddy-Current Braking System with Effects of Skin Depth and Temperature}, journal = {Iranian Journal of Mechanical Engineering Transactions of ISME}, volume = {23}, number = {4}, pages = {155-177}, year = {2022}, publisher = {ISME}, issn = {2538-4775}, eissn = {}, doi = {10.30506/ijmep.2021.138672.1737}, abstract = {By reviewing the research conducted on the eddy current braking system's analysis and optimization, it is observed that eddy current braking's physical characteristics are not studied in the automotive application, and its braking torque is not sufficient. In this paper, the governing equations of the braking torque of the eddy current brake with the addition of skin effect and heat are applied, and the results of the two basic and modified models are compared. Then the sensitivity analysis was performed by the finite element method. The analysis results show that by applying the skin effect and heat, the skin effect and heat, the braking torque increases and decreases, respectively. The sensitivity analysis results show the effect of the system's geometric, dynamic, and electromagnetic parameters and structural modifications on the initial value, peak value, and durability of the braking torque produced by the eddy current brake.Keywords: Eddy currentbraking, braking torque, skin effect, heat effect, sensitivity analysis}, keywords = {Eddy current braking,braking torque,skin effect,heat effect,Sensitivity analysis}, title_fa = {مدل‌سازی پارامتری سه‌بعدی سیستم ترمزگیری جریان‌گردابی عملگر شار-محوری با اعمال اثر پوستی و حرارت}, abstract_fa = {با مطالعه تحقیقات صورت گرفته درباره تحلیل و بهینه ‌سازی سیستم ترمزگیری جریان گردابی مشاهده می‌شود مشخصات فیزیکی آن کاربرد خودرویی ندارد و گشتاور ترمزی تولیدی آن کافی نمی‌ باشد. در این مقاله ابتدا معادلات حاکم بر گشتاور ترمزی ترمز جریان گردابی با اضافه شدن ترم‌های اثر پوستی و اثر حرارت تغییر یافته و نتایج دو مدل پایه و تغییر یافته مقایسه شده است. سپس آنالیز حساسیت به روش المان محدود صورت گرفته است. نتایج تحلیل نشان می‌ دهد که با اعمال اثر پوستی و اثر حرارت، گشتاور ترمزی به ‌ترتیب افزایش و کاهش می یابد. همچنین نتایج آنالیز حساسیت، تأثیر پارامترهای هندسی، دینامیکی و الکترومغناطیسی سیستم، و تغییرات ساختاری را بر مقدار آغازین، مقدار اوج و بقای گشتاور ترمزی تولیدی ترمز جریان ‌گردابی نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {ترمز جریانگردابی,گشتاور ترمزی,اثر پوستی,اثر حرارت,آنالیز حساسیت}, url = {https://jmep.isme.ir/article_242963.html}, eprint = {https://jmep.isme.ir/article_242963_f2e9aa0f6b7eabd7f9f1a49897c34e28.pdf} }