@article { author = {دوستدار, محمد مهدی and مردانی, مرتضی and قدک, فرهاد}, title = {Introducing the FACL algorithm and numerical temperature simulator to stress analysis of aerospace structures}, journal = {Iranian Journal of Mechanical Engineering Transactions of ISME}, volume = {19}, number = {1}, pages = {78-100}, year = {2017}, publisher = {ISME}, issn = {2538-4775}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Because of irrational behavior of the load contours applied to aerospace structures, mapping the output contours of fluid software at text file as input file for structural software with respect to requirements of it is most accurate method to analysis and design of aerospace structures. The most applicable of design's software of those, are Fluent and Abacus, therefor in this research, the FACL algorithm, to create of the comprehensive input file of Abacus, is introduced by mapping of the output contours of fluent software. Induced aerodynamic -heating on the surface of the supersonic and hypersonic vehicles is one of the principal parameters of their design in aerodynamic, structural, and other terms, and Because of the deviation of it and surface temperature with empirical results due to steady state of solution and unspooling of shock layer chemical reactions at Fluent software, the temperature result files of CTCA software which written by these researchers is combined with the aerodynamic pressure results of Fluent during the flight trajectory, and the input file to structural automotive analysis by Abacus is created. Designing the attachment structure of ceramic ray dome of the vehicles which equipped to a radar seeker, using the FACL algorithm is essential. The flight test results of a typical vehicle equipped to ceramic ray dome and the structural analysis results of a controller wing of a typical vehicle show, to design and structural analysis of aerospace structures during flight trajectory, the FACL algorithm results is very accurate in comparison of other methods.}, keywords = {pressure and temperature contours,automotive analysis,aerospace structures,Mapping,chemical effects of shock layer}, title_fa = {ایجاد الگوریتم FACL و شبیه ساز عددی دمایی جهت تحلیل تنش سازه های هوافضایی}, abstract_fa = {نگاشت کانتورهای خروجی نرم افزارهای سیالاتی بعنوان ورودی نرم افزار تحلیل سازه هوافضا، مانند بالکها و ریدومهای سرامیکی، ضروری است. لذا، الگوریتم FACL جهت تهیه فایل ورودی نرم افزار آباکوس بوسیله نگاشت کانتورهای خروجی نرم افزار فلوئنت، تهیه میگردد. به دلیل لحاظ نشدن، اثرات شیمیایی شوک، نتایج دمایی، نرم افزار فلوئنت، انحراف زیادی با نتایج تجربی دارد. لذا، ابتدا کد شبیه ساز دمایی، تدوین و نتایج آن با نتایج فشار ایرودینامیکی فلوئنت، ترکیب و فایل ورودی جهت تحلیل خودکار، سازه بوسیله نرم افزار آباکوس، تهیه می گردد. نتایج تحلیل بالک کنترلی نوعی، دلیلی بر دقیق بودن نتایج الگوریتم FACL است}, keywords_fa = {کانتور فشار و دما,تحلیل خودکار,سازه های حساس هوافضایی,نگاشت,اثرات شیمیایی لایه شوک}, url = {https://jmep.isme.ir/article_24894.html}, eprint = {https://jmep.isme.ir/article_24894_cb3a329a7d5e45d56efbc3d07419a97c.pdf} }