@article { author = {akbarian, ayvaz and Najafi, Bahman}, title = {Investigation of dual fueled (Diesel-Natural Gas) diesel engine ignition delay in different loads, pilot injection timings and quantities}, journal = {Iranian Journal of Mechanical Engineering Transactions of ISME}, volume = {20}, number = {2}, pages = {23-39}, year = {2018}, publisher = {ISME}, issn = {2538-4775}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Ignition delay time is an important factor in internal combustion engines design, performance and emissions. In this work, ignition delay time of dual fueled (Diesel – Natural Gas) diesel engine with constant speed in 1500 rpm and 44 kW was investigated. Experimental tests done with diesel in different loads and fuel injection timings primarily and then engine converted to dual mode and experimental tests continued in various loads (10%, 25%, 50%, 75% and 100 of full load) and different pilot advance timings (20, 17, 14 crank angle degree before TDC) and different pilot fuel to gaseous fuel ratios (50%, 40%, 30%). Results shown that by increasing engine load, ignition delay decreases in both diesel and dual mode. Ignition delay time in diesel mode was lower than dual mode in all of condition of the tests. In dual mode increasing pilot injection timing decreases ignition delay time, although, in diesel mode it was non – significant. Numerical simulations done for estimating ignition delay time in different conditions of the tests. Simulations results shown that suggested model can estimate ignition delay time in dual fueled engine and have a good agreement with experimental results.}, keywords = {Ignition Delay,Dual Fuel Engine,Advance Timing,Pilot Fuel,Gaseous Fuel}, title_fa = {بررسی تاخیر در اشتعال موتور دوسوخته (گازوئیل-گاز طبیعی) در بارها، نسبت ها و زوایای مختلف پاشش سوخت آتش زن}, abstract_fa = {تاخیر در اشتعال سوخت در موتورهای احتراق داخلی عامل مهمی در طراحی ، آلایندگی و عملکرد این گونه موتورها می باشد. در این تحقیق تاخیر در اشتعال موتور دوسوخته شده دیزل با پاشش مستقیم و دور ثابت rpm 1500 و توان kW 44 مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا تست­های تجربی در حالت های مختلف بار و زاویه آوانس پاشش سوخت در موتور دیزل انجام شد و بعد از تبدیل موتور دیزل به موتور دوسوخته (گازوئیل-گاز شهری) تست­ها در بارهای مختلف 10%، 25%، 50%، 75% و 100% بار کامل و در زوایای آوانس پاشش سوخت آتش زن 14، 17 و 20 درجه قبل از نقطه مرگ بالا و نسبت­های سوخت آتش زن به سوخت گازی 50% ، %40 و %30 انجام شدند و سپس نتایج حاصله تحلیل شدند. نتایج نشان داد که با افزایش بار موتور تاخیر در اشتعال هم در حالت دیزل و هم در حالت دوسوخته کاهش می­یابد و تاخیر در اشتعال در حالت دیزل در مقایسه با حالت دوسوخته در همه شرایط تست کمتر می باشد. همچنین افزایش زاویه آوانس میزان تاخیر در اشتعال در موتور دوسوخته را تا حدودی کاهش می­دهد ولی در موتور دیزل اختلاف چندانی وجود ندارد. شبیه سازی عددی برای پیش بینی تاخیر در اشتعال در حالت­های مختلف تست موتور دوسوخته، انجام شد و نتایج شبیه سازی نشان داد که مدل پیشنهادی توانایی تعیین تاخیر در اشتعال در موتور دوسوخته را دارد و توافق قابل قبولی را با نتایج تجربی داشت.}, keywords_fa = {تاخیر در اشتعال,موتور دوسوخته,زاویه آوانس,سوخت آتش زن,سوخت گازی}, url = {https://jmep.isme.ir/article_33040.html}, eprint = {https://jmep.isme.ir/article_33040_62137290825452e45073358a138a8625.pdf} }