@article { author = {Heydari, Tohid and Shojaeefard, Mohammad hasan and Qasemian Moqadam, Ali and Niroobakhsh, Mohammad Mahdi}, title = {Design and Optimization of an Internal Combustion Engine Intercooler based on Genetic Algorithm}, journal = {Iranian Journal of Mechanical Engineering Transactions of ISME}, volume = {20}, number = {4}, pages = {118-136}, year = {2019}, publisher = {ISME}, issn = {2538-4775}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Increasing the volumetric efficiency of internal combustion engines has always been one of the goals of the engine designers. Utilizing turbocharged systems is one of the common ways to achieve this aim. In these systems, compact heat exchangers are used to reduce the temperature and increase the density of the air at the outlet of compressor. This article seeks out the best geometric layout for an intercooler to have the lowest pressure drop and the highest temperature decrease of the passing air through the heat exchanger and at the same time leads to the lowest manufacturing cost. To obtain this purpose, a bar and plate heat exchanger is considered and after deriving all the geometric, flow and thermal equations, a comprehensive objective function is defined. Then, using the genetic algorithm method and considering six design variables, the best design values for variables are found to maximize the objective function. All calculations are done analytically and using coding in MATLAB software. The results show that the designed intercooler beside an appropriate weight and a very low pressure drop, reduce the engine inlet air temperature significantly and brings it to an acceptable level to enter the engine.}, keywords = {aftercooler,Optimization,turbocharging,Internal combustion engine}, title_fa = {طراحی و بهینه سازی پس خنک کن سامانه پرخورانی موتورهای احتراق داخلی بر پایه الگوریتم ژنتیک}, abstract_fa = {این مقاله در پی یافتن بهترین چیدمان هندسی برای پس‌خنک‌کن سامانه پرخورانی یک موتور احتراق داخلی است تا کمترین افت فشار و هزینه ساخت و بیشترین کاهش دما برای هوای عبوری از مبدل حاصل گردد. برای این منظور یک مبدل نوار و صفحه در نظر گرفته شده و پس از استخراج تمامی معادلات و تعریف تابع هدف مناسب، بهینه سازی با روش الگوریتم ژنتیک و بصورت تحلیلی انجام می‌شود. نتایج نشان می‌دهندکه پس‌خنک‌کن طراحی شده ضمن داشتن وزن مناسب و افت فشار بسیار کم، دمای هوای ورودی به موتور را به میزان قابل قبول برای ورود به موتور می‌رساند.}, keywords_fa = {پس‌خنک‌کن,بهینه سازی,پرخورانی,موتور احتراق داخلی}, url = {https://jmep.isme.ir/article_35346.html}, eprint = {https://jmep.isme.ir/article_35346_f4fbe98f7ef498bd86e0452e272514df.pdf} }