@article { author = {Afaghi Sardroud, Negar and modares motlag, asad and ranjbaran, arash}, title = {Determining the magic tire model parameters using self-organizing map method and assessment the road condition on the parameters}, journal = {Iranian Journal of Mechanical Engineering Transactions of ISME}, volume = {23}, number = {2}, pages = {114-128}, year = {2021}, publisher = {ISME}, issn = {2538-4775}, eissn = {}, doi = {10.30506/ijmep.2020.114532.1630}, abstract = {As the forces and moments for controlling the vehicle are generated between the tire and road, Therefore the tire model is very important in the vehicle dynamic. The Pacejka’s Magic Formula (MF) has become the most popular model. This model for describing the tire properties needs a set of parameters. In this paper the identifying of tire model coefficients discussed. Self-organizing maps (SOMs) was used for determining the parameters on the different road condition form high dry surface to low wet surface. The tests were taken with a vehicle that was used to conduct the real test at different road conditions. It was designed by Malaga mechanical research group. The effect of surface condition on the parameter of model discussed. A good Slip-Force ratio with the data that was not used in the network training was produced by the neural network so this method is feasible and easily obtain the parameter of each experiment on different experimental tests.}, keywords = {Tire model,magic formula parameters,Self-organizing map,Road condition}, title_fa = {تعیین پارامترهای مدل مجیک با استفاده از روش نگاشت‌های خودسازمان و بررسی تاثیر شرایط جاده ‌ای بر روی پارامترهای مدل}, abstract_fa = {مدل مجیک معروف­ترین و پرکاربردترین مدل تایر می­باشد که دارای تعدادی پارامتر برای توصیف مدل است در این مقاله از روش نگاشت­ های خود سازمان یافته (SOM) برای به­ دست آوردن پارامترهای مدل مجیک استفاده شده است و تأثیر شرایط مختلف جاده ­ای (مرطوب و خشک) بر روی پارامتر­های مدل بررسی شده است. داده برداری توسط وسیله طراحی شده توسط گروه تحقیقاتی دانشگاه مالاگا انجام گرفت تا تست های واقعی در جاده ­های متداول انجام شود. منحنی به ­دست آمده از مدل با منحنی واقعی مقایسه شد و مشاهده شد سازگاری خوبی بین دو منحنی وجود دارد و SOM توانسته است با دقت خوبی پارامترها را در دو سطح جاده ­ای مرطوب و خشک تخمین بزند. }, keywords_fa = {مدل‌ تایر,پارمترهای مدل مجیک,روش نگاشت‌های خود سازمان,شرایط جاده ای}, url = {https://jmep.isme.ir/article_46574.html}, eprint = {https://jmep.isme.ir/article_46574_fc70ce00cbba9fb5fa3640c95a0a0866.pdf} }