%0 Journal Article %T مدل‌سازی پارامتری سه‌بعدی سیستم ترمزگیری جریان‌گردابی عملگر شار-محوری با اعمال اثر پوستی و حرارت %J نشریه مهندسی مکانیک ایران %I انجمن مهندسان مکانیک ایران %Z 2538-4775 %A حسن پور, حسین %A ابراهیمی نژاد, سلمان %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 23 %N 4 %P 155-177 %! مدل‌سازی پارامتری سه‌بعدی سیستم ترمزگیری جریان‌گردابی عملگر شار-محوری با اعمال اثر پوستی و حرارت %K ترمز جریانگردابی %K گشتاور ترمزی %K اثر پوستی %K اثر حرارت %K آنالیز حساسیت %R 10.30506/ijmep.2021.138672.1737 %X با مطالعه تحقیقات صورت گرفته درباره تحلیل و بهینه ‌سازی سیستم ترمزگیری جریان گردابی مشاهده می‌شود مشخصات فیزیکی آن کاربرد خودرویی ندارد و گشتاور ترمزی تولیدی آن کافی نمی‌ باشد. در این مقاله ابتدا معادلات حاکم بر گشتاور ترمزی ترمز جریان گردابی با اضافه شدن ترم‌های اثر پوستی و اثر حرارت تغییر یافته و نتایج دو مدل پایه و تغییر یافته مقایسه شده است. سپس آنالیز حساسیت به روش المان محدود صورت گرفته است. نتایج تحلیل نشان می‌ دهد که با اعمال اثر پوستی و اثر حرارت، گشتاور ترمزی به ‌ترتیب افزایش و کاهش می یابد. همچنین نتایج آنالیز حساسیت، تأثیر پارامترهای هندسی، دینامیکی و الکترومغناطیسی سیستم، و تغییرات ساختاری را بر مقدار آغازین، مقدار اوج و بقای گشتاور ترمزی تولیدی ترمز جریان ‌گردابی نشان می‌دهد. %U https://jmep.isme.ir/article_242963_f2e9aa0f6b7eabd7f9f1a49897c34e28.pdf