%0 Journal Article %T اثر تغییر طول و فشار پاشش سوخت بر عملکرد و آلایندگی موتور دیزل سواری %J نشریه مهندسی مکانیک ایران %I انجمن مهندسان مکانیک ایران %Z 2538-4775 %A میرمحمدی, علی %A قدیری, مجید %A آقا میرسلیم, سید مصطفی %D 2017 %\ 02/19/2017 %V 18 %N 4 %P 96-114 %! اثر تغییر طول و فشار پاشش سوخت بر عملکرد و آلایندگی موتور دیزل سواری %K موتور دیزل خودرو سواری %K کاهش آلایندگی %K شبیه‌سازی %K مدت پاشش %K فشار پاشش %R %X پارامترهایی که امروزه نقش مهمی در عملکرد موتور و بهبود احتراق دارد، فشار پاشش سوخت و زمان‌بندی پاشش می‌باشد. این مطالعه به بررسی عددی اثرات تغییرات فشار پاشش سوخت بر آلایندگی و عملکرد موتور دیزلی در قالب شبیه‌سازی عددی توسط نرم‌افزارAVL-FIRE می‌پردازد. در این تحقیق با ثابت نگه داشتن میزان مصرف سوخت و دور موتور مدت زمان پاشش اصلی از5 الی 12 درجه میل‌لنگ تغییر داده شد و به ازای این تغییرات، آلایندگی موتور مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با کاهش مدت زمان پاشش سوخت، میزان آلاینده دی‌اکسید نیتروژن تا حدی افزایش و آلاینده دوده کاهش می‌یابد. %U https://jmep.isme.ir/article_25575_2028649f56ed87599cb6b15961aa690a.pdf