انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
17
2
2015
08
23
مطالعه پارامتریک بازیابی گرما از سلول تست موتور با بکارگیری سیکل رانکین با سیال آلی
6
22
FA
فرزاد
محمدخانی
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
f.mohammadkhani@tabrizu.ac.ir
ناصر
شوکتی
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نوید
فرخی
باشگاه پژوهشگران جوان، واحد ایلخچی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلخچی، ایران
فرامرز
رنجبر
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
sfrgg.ranjbar@yahoo.com
<em>برای ارزیابی عملکرد موتور لازم است موتور به صورت تجربی آزمایش گردد. مقدار زیادی از انرژی سوخت در محفظه تست موتور تلف میشود. در این مطالعه یک سیکل رانکین با سیال آلی به منظور تولید توان از این گـرمای اتلافی مورد استفاده قــرار گرفته است.گـرمای اتلافی در سه مبادلهکن گرمایی شامل پیشگرمکن، تبخیرکن و فوقگرمکن بازیابی میشود. این مبادلهکنهای گرمایی بصورت جداگانه طراحی شدهاند و کل سیستم از دیدگاه انرژی و اگزرژی تحلیل شده است. در نهایت یک مطالعه پارامتری به منظور بررسی تاثیر مشخصههای دمایی بازیابی گرما بر پارامترهای مهم ترمودینامیکی و انتقال حرارت سیستم انجام شده است. نتایج نشان میدهند که سیکل رانکین با سیال آلی با بهرهگیری از گرمای اتلافی توانی معادل%85/8 توان موتور را بازیابی میکند.</em>
اگزرژی,سلول تست موتور,سیکل رانکین با سیال آلی,بازیابی گرما,مبادله کن گرمایی
https://jmep.isme.ir/article_25863.html
https://jmep.isme.ir/article_25863_8508c577c1e6bb0249d9aac40eea650b.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
17
2
2015
08
23
بررسی جامع عددی تفاوت میان ضرایب آیرودینامیکی یک ایرفویل کلاسیک متقارن با دو فرض جریان گذار و جریان تماماً آشفته در هر دو رژیم تراکم ناپذیر و تراکم پذیر
23
67
FA
مهدی
صنیعی نژاد
پژوهشکده مبین
cfd_group@yahoo.com
<em>در مقالة پیش رو دقت مدل آشفتگی دو معادلهای K-w SSTو مدل گذار K-w Transition در تسخیر فیزیک آیرودینامیک خارجی حول ایرفویل کلاسیک ناکای سری0012 یا در اصطلاح NACA0012در هر دو رژیم تراکم ناپذیر (با عدد رینولدز 6 میلیون) و تراکم پذیر زیرصوت (با اعداد ماخ 3/0 الی 9/0 و اعداد رینولدز 1 میلیون الی 100 میلیون) بررسی دقیق شده اند تا با مقایسة نتایج بتوان اختلاف میان فرض جریان تماماً آشفته با فرض جریان گذار (جریان ترکیبی تماماً آرام+ ناحیة گذار + جریان تماماً آشفته) برروی ضرایب آیرودینامیکی را به درستی مشخص نمود. در همین راستا تعداد قابل توجهی از حساسیت سنجیها مشتمل بر تغییر درعدد ماخ جریان آزاد (در رژیم تراکم پذیر)، عدد رینولدز جریان آزاد، تغییر در زاویة حملة جریان برخوردی، تغییر در تراکم شبکة محاسباتی و تغییر در شدت آشفتگی جریان آزاد هستند. در هر تحلیل سعی شده است تا حساسیت نقطة وقوع گذار و پارامترهای تاثیر گذار بر آن در نتایج عددی حاصله و میزان انطباق نتایج بر مبانی تئوریک منتشره در خصوص فیزیک گذار<strong>[1]</strong> و نیز پارامترهای تاثیرگذار بر روی اندازة برآ، پسا، شیب منحنی برآ، توزیع فشار و ضرایب برآ و پسای اصطکاکی و فشاری این ایرفویل مورد بررسی دقیق قرار گیرند. کلیة نتایج به دست آمده در این مقاله و استنتاج های به عمل آمده از روی نتایج عددی، با تعداد زیادی از نتایج منتشره در مقالات معتبر مقایسه دقیق شده اند</em><br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] Transition <br /> تاریخ دریافت: 21/11/92، تاریخ پذیرش: 22/04/94
فرآیند گذار,ایرفویل کلاسیک متقارن,ضرایب آیرودینامیکی,جریان تراکمناپذیر,جریان تراکمپذیر
https://jmep.isme.ir/article_25864.html
https://jmep.isme.ir/article_25864_765f0d40b73b2f5040cae29e764cda93.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
17
2
2015
08
23
بررسی میدانی و تحلیلی اثر عوامل محیطی بر عملکرد برجهای خنککن خشک هلر از دیدگاه اقتصادی
68
82
FA
محمدعلی
اردکانی
دانشیار، پژوهشکده مهندسی، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
ardekani@irost.ir
فواد
فرحانی
پژوهشکده مهندسی مکانیک، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، تهران، ایران
ffarhani@yahoo.com
محسن
مزیدی
پژوهشکده مهندسی مکانیک، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، تهران، ایران
mazidi@irost.ir
از جمله عوامل محیطی موثر بر عملکرد برجهای خنککن هلر تغییرات دمای محیط و وزش باد است که باعث اختلال در کارکرد عادی برج ها شده و میتواند مشکلات اقتصادی قابل توجهای به همراه داشته باشد. در این مقاله با استفاده از تحقیقات میدانی، تحلیلی تاثیر این عوامل به طور مجزا بر عملکرد حرارتی بخش بخار یک نیروگاه نمونه با تولید 240 مگاوات ساعت، بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش سرعت باد تا 6 متربرثانیه در شرایط دمای محیط ثابت، بازده بخش بخار بطور میانگین 52/2% و به ازای افزایش 10 درجه سانتیگرادی دمای محیط در شرایط عدم وزش باد، بازده این بخش 4/3% کاهش مییابد که این مقدار به ترتیب معادل 8/16 و 24 مگاوات ساعت است.
بررسی میدانی,بررسی تحلیلی,دیدگاه اقتصادی,عملکرد حرارتی,برج خنککن هلر
https://jmep.isme.ir/article_25865.html
https://jmep.isme.ir/article_25865_a36e070e1cc7cce822434302b832838a.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
17
2
2015
08
23
شبیه سازی کاویتاسیون جزئی حول هندسه های با مقاطع دایروی و بیضوی به روش المان مرزی
83
106
FA
مهدی
نوروزی
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد
norozi347@yahoo.com
محمدحسن
جوارشکیان
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
javareshkian@ferdowsi.um.ac.ir
محمود
پسندیده فرد
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد
fard_m@um.ac.ir
<em><span lang="FA" dir="RTL">در این تحقیق با استفاده از روش المان مرزی، نرمافزاری جهت شبیهسازی جریان کاویتاسیون جزئی حول هندسههای با مقاطع دایروی (متقارن محوری) و بیضوی (شبهسهبعدی) ارائه میشود. با توجه به سرعت بالای همگرایی تحلیل متقارن محوری در روش المان مرزی، ابتدا جریان کاویتاسیون حول هندسههای با مقطع دایروی شبیهسازی شده و سپس از نتایج این تحلیل جهت شبیهسازی جریان حول هندسههای با مقطع بیضوی استفاده میشود. بدین منظور، با استفاده از بیان انتگرالی تئوری گرین، رینگهای چشمه و دوگان روی مرزهای حل توزیع و برای شبیهسازی انتهای کاویتی، از دو مدل ساده و جت بازگشتی استفاده میشود. طول کاویتی مقداری ثابت و ورودی مسأله است و شکل کاویتی و عدد کاویتاسیون از نتایج این شبیهسازی است. بهمنظور اعتبارسنجی نتایج، معادلات ناویر-استوکس بهروش مخلوط چندفاز نیز حل شده و سرعت همگرایی و دقت آن با نتایج روش حاضر مقایسه میشود. مقایسه نتایج حاضر با نتایج تجربی و عددی توانایی این روش را در شبیهسازی جریان کاویتاسیون جزئی حول هندسههای با مقاطع دایروی و بیضوی را با سرعت همگرایی بالا و دقت نسبتاً مطلوب تایید میکند.</span></em>
کاویتاسیون جزئی,المان مرزی,جت بازگشتی,شبه سه بعدی,کاویتاتور بیضوی
https://jmep.isme.ir/article_25866.html
https://jmep.isme.ir/article_25866_1d95121544611448d41d67863e244117.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
17
2
2015
08
23
بهبود عملکرد کولرهای هوایی با استفاده از آشفته ساز جریان
107
124
FA
سیروس
صائب
دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
sirous.saeb@yahoo.com
محمدرضا
جعفری نصر
دانشکده مهندسی مکانیک، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
محمد
قدیمی
دانشکده مهندسی مکانیک، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
<em><span lang="FA" dir="RTL">کولرهای هوایی (مبدلهای حرارتی هوا خنک) یکی از مهمترین و پرکاربردترین اجزاء سیستمهای تبادل انرژی در صنایع نیروگاهی، پتروشیمی و پالایشگاهی هستند که وظیفه خنک کاری سیال سیستم را به واسطه هوا بر عهده دارند. از آنجایی که امروزه مقوله انرژی و آلودگی های محیط زیست در دنیا از اهمیت بالایی برخوردار گردیده، طراحی کولر هواییبا کمترین مصرف انرژی الکتریکی و استهلاک قطعات مورد توجه مهندسان قرار گرفته است. بهبود عملکرد کولرهای هوایی از نقطه نظر حرارتی، کاهش نرخ رسوب گرفتگی و هزینه های تعمیرات و نگهداری یکی از موضوعات پژوهشی کاربردی است که در این مقاله برای تبیین آن تلاش شده است. در این مطالعه نصب وسایل آشفته ساز که در واقع افزاینده ضریب انتقال حرارت سیال در سمت لوله های دستگاه است مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مطالعه موردی، عملکرد سیستم آب خنک کاری یک نیروگاه گازی با استفاده از مدلسازی آشفته سازهای جریان مختلف (سیم فنری، نوارهای تابیده و شبکه سیمی)</span><span lang="FA" dir="RTL">به صورت مقایسه ای مورد بررسی قرار گرفته و ملاحظه گردید که آشفته ساز نوع سیم فنری در آن کاربری مناسب تر عمل می نماید. مقایسه ای نیز در خصوص مصرف انرژی بین طرح اولیه و طرح ارتقاء یافته کولر هوایی در فصول مختلف سال انجام شده است که حاصل عدم نیاز به حضور یکی از فن ها در مدار در بدترین شرایط بهره برداری است. بررسی اولیه اقتصادی نیز نشان میدهد اجرای این روش 20 درصد بهبود اقتصادی در طول 10 سال استفاده از آن را در بر خواهد داشت. </span></em>
آشفته ساز جریان,کولر هوایی,سیم فنری,نوارهای تابیده,شبکه سیمی
https://jmep.isme.ir/article_25867.html
https://jmep.isme.ir/article_25867_c45ee85e57360dac247efe248234c11a.pdf