انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
20
4
2019
02
20
بررسی تحلیلی تأثیرات مدلسازی رژیم جریان پیوستهی مخلوط هیدروژن-هوا جاریشده درون ریزمحفظه با کاتالیست سطحی پلاتینیوم
6
25
FA
سید ابوذر
فنایی
گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند ، ایران
sab.famech@birjand.ac.ir
مینا
رجایی
گروه مکانیک، دانشگاه بیرجند
mechanicengineer86740056@gmail.com
در این مطالعه به بررسی تحلیلی دو اثر انتقال حرارتی و جرمی مخلوط واکنشی تحت اثر سطح کاتالیزی در یک ریزمحفظه با در-نظرگرفتن تأثیرات رژیم پیوسته پرداخته شدهاست. در این مسئله عدد نادسن کوچکتر یا مساوی 1/0 در نظر گرفته شده و جریان در رژیم پیوسته یا سرش قرار دارد. نتایج حل در سه مقدار مختلف عدد نادسن با مقادیر گزارش شده آزمایشگاهی مقایسه شده که دادههای مربوط به عدد نادسن برابر با 01/0 در کلیه نقاط بیشترین نزدیکی با دادههای آزمایشگاهی را دارند.
ریزمحفظه,رژیم پیوسته,واکنش غیرهمگن کاتالیزی,پرش حرارتی و جرمی,حل تحلیلی
https://jmep.isme.ir/article_34806.html
https://jmep.isme.ir/article_34806_84807678708b7aee86328d65a2a05afc.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
20
4
2019
02
20
مقایسه مدل های دو سیالی یک بعدی در پیش بینی متغیر های جریانهای دو فازی گاز-مایع در لوله عمودی و تعیین مدل مناسب
26
53
FA
وحید
شکری
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
shokri.vhd@iausari.ac.ir
کاظم
اسماعیلی
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
kazem_esmaeili1289@yahoo.com
با استفاده از مدل دوسیالی و روش عددی تسخیر شاک پایستار، یک روش برای شبیه سازی جریانهای دو فازی ارائه شد. مزیت این روش نسبت به روشهای متداول، پیشبینی مکان فصل مشترک بدون مدلسازی است. مدل تکفشار به دلیل وسیعتر بودن محدوده خوشرفتاری نسبت به مدل مستقل از فشار و پخش عددی کمتر نسبت به مدل دوفشار، مدل قدرتمندتری است. در مدل دوفشار1، با انتخاب 0، 0000001/0، 000001/0، 00001/0، 0001/0، و 001/0 برای ضریب تعدیل فشار، نشان داده شده با بزرگ شدن این پارامتر، نتایج مدلهای دوفشار1 و 2، به هم نزدیک میشوند.
جریان دو فازی,مدل دو سیالی,محدوده خوش رفتاری,شبیه سازی عددی
https://jmep.isme.ir/article_34807.html
https://jmep.isme.ir/article_34807_c1b5ec1855e717721c28c5b5097b98fa.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
20
4
2019
02
20
بررسی اثر نانو ذرات بر انتقال حرارت راهگاه آب موتور با در نظر گرفتن پدیده جوشش
54
77
FA
زهرا
بنی عامریان
عضو هیئت علمی دانشگاه تفرش
amerian@tafreshu.ac.ir
رامین
مهدی پور
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تفرش
raminme56@gmail.com
در این مقاله اثرات افزودن نانوذرات به سیال عامل آب جهت خنک کاری موتور خودرو مورد بررسی قرار میگیرد. برای این منظور یک مدل سه بعدی CFD برای شبیه سازی جریان و انتقال حرارت در موتور خودرو یکبار با سیال عامل آب خالص و بار دیگر با نانوسیال مورد ارزیابی قرار گرفته است. تغییرات میزان انتقال حرارت موثر در خنک کاری خودرو با استفاده از نانوسیال TiO2 مورد بررسی قرار میگیرد. در نهایت نشان داده می شود که استفاده از نانوسیال 1% حجمی TiO2 قابلیت افزایش میزان انتقال حرارت را تا 37% بیشتر از سیال عامل آب خالص دارا است.
انتقال حرارت جوششی,نانو سیال,موتور,راهگاه خنککاری
https://jmep.isme.ir/article_34808.html
https://jmep.isme.ir/article_34808_d8be6783acd13ea4ddc9ed9444d328bd.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
20
4
2019
02
20
تأثیرنانوسیال درانتقال حرارت جابجایی مخلوط در محفظه تهویه شده با گرمایش موضعی
78
96
FA
علیرضا
شیبانی
شرکت نورد فولاد یزد-مسئول pmتاسیسات
alireza.sheibani65@gmail.com
سید امیر عباس
علومی
استادیار، دکتری تخصصی تبدیل انرژی، گروه مهندسی مکانیک، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
amiroloomi@iauyazd.ac.ir
جریان و انتقال حرارت جابجایی مخلوط دو نوع نانوسیال متفاوت در یک محفظه تهویه شده با گرمایش موضعی به روش عددی حجم محدود برای سه موقعیت مختلف بررسی و نتایج به صورت خطوط جریان، دما ثابت و اعداد ناسلت متوسط ارائه خواهد شد. سیال ورودی در دمای سرد، دیوارهها به همراه درگاه خروجی در شرایط بیدررو هستند. پارامترهای مورد بررسی شامل شدت سیال ورودی، اثرات عدد رایلی، غلظت نانوسیال است. نتایج عددی نشان می دهد که در موقعیت اول، رینولدز ۱۰۰، ناسلت متوسط برابر 31/7 و در غلظت ۰3/۰ به عدد 61/8 رسیده است که % 78/ 17افزایش ناسلت دارد.
حل عددی,جابجایی مخلوط,نانوسیال,عدد ناسلت متوسط,گرمایش موضعی
https://jmep.isme.ir/article_34810.html
https://jmep.isme.ir/article_34810_b633122b51031a2833d1c8e4ffc61b9d.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
20
4
2019
02
20
تاثیر شیشههای هوشمند بر بهره خورشیدی و بار سرمایش در یک ساختمان اداری در اقلیم گرم و مرطوب بوشهر
97
117
FA
جلیل
شاعری
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز
shaer.jalil@gmail.com
رزا
وکیلی نژاد
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز ، ایران
arch.rv@gmail.com
مقاله حاضر پس از معرفی انواع شیشههای هوشمند الکتروکرومیک، کریستال مایع، گازکرومیک، ترموکرومیک و SPD، به مقایسه نحوه عملکرد و ویژگیهای آنها با یکدیگر پرداخته است. همچنین میزان تاثیر این شیشه ها بر بهره خورشیدی و بار سرمایش یک ساختمان اداری در شهر بوشهر با اقلیم گرم و مرطوب مورد بررسی قرار گرفته است. جهت شبیه سازی از نرم افزار دیزاین بیلدر استفاده شد. استفاده از شیشه های SPD ، گازوکرومیک، الکتروکرومیک و ترموکرومیک به ترتیب سبب کاهش 3/48%، 8/45%، 1/34% و 23/17% در بار سرمایش ساختمان در مقایسه با شیشه ساده میشود.
شیشه هوشمند,اقلیم گرم و مرطوب,بوشهر,نرم افزار دیزاین بیلدر,SPD
https://jmep.isme.ir/article_34811.html
https://jmep.isme.ir/article_34811_6fbbba1e487a77c268ce52474ceb2d18.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
20
4
2019
02
20
طراحی و بهینه سازی پس خنک کن سامانه پرخورانی موتورهای احتراق داخلی بر پایه الگوریتم ژنتیک
118
136
FA
توحید
حیدری
دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی خودرو
tohid.heidary@yahoo.com
محمد حسن
شجاعیفرد
استاد / دانشگاه علم و صنعت ایران
mhshf@iust.ac.ir
علی
قاسمیان مقدم
دانشگاه علم و صنعت ایران- دانشکده مهندسی خودرو
qasemian@iust.ac.ir
محمد مهدی
نیرو بخش
دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی خودرو
mmehdinitro@gmail.com
این مقاله در پی یافتن بهترین چیدمان هندسی برای پسخنککن سامانه پرخورانی یک موتور احتراق داخلی است تا کمترین افت فشار و هزینه ساخت و بیشترین کاهش دما برای هوای عبوری از مبدل حاصل گردد. برای این منظور یک مبدل نوار و صفحه در نظر گرفته شده و پس از استخراج تمامی معادلات و تعریف تابع هدف مناسب، بهینه سازی با روش الگوریتم ژنتیک و بصورت تحلیلی انجام میشود. نتایج نشان میدهندکه پسخنککن طراحی شده ضمن داشتن وزن مناسب و افت فشار بسیار کم، دمای هوای ورودی به موتور را به میزان قابل قبول برای ورود به موتور میرساند.
پسخنککن,بهینه سازی,پرخورانی,موتور احتراق داخلی
https://jmep.isme.ir/article_35346.html
https://jmep.isme.ir/article_35346_f4fbe98f7ef498bd86e0452e272514df.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
20
4
2019
02
20
مطالعه تجربی اثر تغییرات سطح برای کاهش درگ در یک مبدل حرارتی با چیدمان مثلثی
137
153
FA
علی
نجف خانی
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران
alinajafkhani88@gmail.com
آرش
میر عبد اله لواسانی
آزاد اسلامی تهران مرکزی
arashlavasani@yahoo.com
مهدی
زکی زاده
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران
mahdizakizade90@gmail.com
هدف از این مطالعه بررسی اثر تغییرات سطح برای کاهش ضریب درگ در یک مبدل حرارتی با چیدمان مثلثی به کمک روش تجربی است. نسبت فاصله به قطر لوله ها و همچنین عدد رینولدز به ترتیب در محدوده 2
ضریب درگ,ضریب فشار,پوست کوسه,مبدل حرارتی,چیدمان مثلثی
https://jmep.isme.ir/article_34814.html
https://jmep.isme.ir/article_34814_10b6895c4c2acf723143bd99a58cd1c2.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
20
4
2019
02
20
پتانسیل سنجی استفاده از ترکیب دو نوع آب شیرین کن حرارتی و غشایی در تبدیل نیروگاه گازی به سامانه تولید همزمان آب و توان
154
181
FA
مجید
امیرعلی پور
گروه مهندسی مکانیک - دانشگاه گیلان
majid_amiralipour@yahoo.com
رامین
کوهی کمالی
گیلان*مهندسی مکانیک
kouhikamali@guilan.ac.ir
در این مقاله ترکیب یک واحد توربین گاز با آب شیرین کنهای حرارتی و غشایی مورد مطالعه فنی، اقتصادی قرار گرفته است. سامانه مورد نظر از ترکیب دو نوع آب شیرینکن که بصورت موازی با هم کار میکنند همزمان بهره میبرد. بعد از مدلسازی فرایند، تحلیل اقتصادی نیز انجام شده است و قیمت فروش آب بعنوان سود مورد نظر از تبدیل واحد گاز به سامانه تولید همزمان آب و توان در هر کدام از آب شیرین کنها بدست آمده است در ادامه تحلیل پارامتری با توجه به شاخص های سامانه تولید همزمان انجام گرفته است.
توربین گاز,تولید همزمان آب و توان,آب شیرینکن غشایی و حرارتی,مدل اقتصادی
https://jmep.isme.ir/article_34813.html
https://jmep.isme.ir/article_34813_a49a435cb8dc3e7a80a034d6aae6d967.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
20
4
2019
02
20
بررسی عددی کنترل جدایش جریان در یک زنجیره کمپرسور محوری با استفاده از محرک پلاسما
182
209
FA
امین
کدیور
دانشگاه گیلان، دانشکده فنی
amin_kadivar@hotmail.com
نیما
امانی فرد
گیلان*مهندسی مکانیک
namanif@guilan.ac.ir
حامد
محدث دیلمی
0000-0003-1125-2134
دانشگاه گیلان*فنی و مهندسی شرق گیلان
hmohaddesd@gmail.com
در تحقیق حاضر کنترل جدایش جریان بهوسیله محرک پلاسما در زوایای حمله بالا، در یک زنجیره کمپرسور محوری بررسی شده است. بهمنظور مطالعه تأثیر محرک بر کنترل جریان، مشخصههای جریان سیال از قبیل تابع جریان، نسبت نیروی برا به پسا و فشار کل، در حضور محرک و در موقعیتها و ولتاژهای مختلف، به صورت عددی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج عددی نشان میدهد که استفاده از محرک پلاسما در موقعیت 15 درصد از طول وتر پره، ضمن کاهش اتلاف انرژی بیش از 18 درصد، منجر به بهبود عملکرد زنجیره کمپرسور میشود.
محرک پلاسما,کنترل جدایش جریان,کمپرسور محوری,بررسی عددی
https://jmep.isme.ir/article_34815.html
https://jmep.isme.ir/article_34815_236d97e9a9b0654dae66c9f16540865e.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
20
4
2019
02
20
حل دقیق سرعت و فشار سیال لزج ناشی از اثر سینماتیکی موج حرکتی مرزی دوبعدی
210
233
FA
محمداحسان
خدائی میدانشاه
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
e-khodaei@phdstu.scu.ac.ir
خسرو
نادران طحان
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
naderan_k@scu.ac.ir
مجتبی
دهقان منشادی
دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان
mdmanshadi@mut-es.ac.ir
امین
یاقوتیان
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
a.yaghootian@scu.ac.ir
در پژوهش حاضر، برای توسعهی مسأله استوکس نوع دوم، مرز سیال لزج تراکمناپذیر ساکن، همزمان در دو جهت تحریک میشود. این تحریک دوبعدی ناشی از اثر سرعت موج متحرک، شرط مرزی معادلههای ناویر-استوکس خطی دوبعدی میباشد. حل دقیق زمانی-مکانی میدانهای سرعت و فشار نشان میدهد، تا ارتفاع 87/1میکرومتر، دامنهی نوسان سرعت، دارای میرایی سریع و اختلاف فاز بین کمیتها، متغیر است. سپس، تا ارتفاع یک میلیمتر از مرز پایین، دامنهی کمیتها دارای میرایی کند میباشد. تغییرات مکانی موج مرزی و تأثیر مؤلفههای سرعت بر یکدیگر، باعث تشکیل موج فشاری میشود. درضمن، تحریک مرزی دوبعدی، باعث چرخش میراشونده ذرههای سیال میشود.
حل تحلیلی دقیق,سیال تراکمناپذیر,انتشار موج,اختلاف فاز,گردابه
https://jmep.isme.ir/article_34816.html
https://jmep.isme.ir/article_34816_7b949db63c5040f42c286b5886973f13.pdf