انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
13
3
2011
11
22
تنش های حرارتی در دیسک و لنت قطار
6
27
FA
پریسا
حسینی تهرانی
نویسنده مسئول، دانشیار، قطب حمل ونقل ریلی، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت
خدیجه
مرادی
کارشناس مهندسی راه آهن، ماشین های ریلی ، دانشگاه علم و صنعت
سیمین
بال محمدی
کارشناس مهندسی راه آهن، ماشین های ریلی، دانشگاه علم و صنعت
<em>اتلاف انرژی (گرمای ناشی از اصطکاک) از طریق دیسک سبب بالا رفتن دمای دیسک می گردد. در ترمز گیریهای متعدد توزیع این افزایش دما در سطح دیسک به خاطر تشکیل نقاط داغ بسیار غیر یکنواخت می باشد و باعث ناپایداری حرارتی می گردد. این نقاط داغ کم کم رشد کرده و گرمای وارد شده به دیسک در آن ها متمرکز می گردند. نقاط داغ تشکیل شده به طور پیوسته دچار سایش شده و دمای زیاد نقاط داغ با ایجاد تنش های حرارتی زیاد، خستگی حرارتی را بشدت تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد ترک روی دیسک می شوند. با توجه به اهمیت این مسئله در این مقاله جنس های مختلف برای دیسک و لنت ترمز در نظر گرفته شده وعملکرد هر ترکیب فرض شده از دیسک و لنت های متفاوت مقایسه می شود. به منظور صرفه جویی در هزینه های تعمیرات ونگهداری و بهبود عملکرد سیستم ترمز، نهایتا ترکیبات بهینهای برای جنس دیسک و لنت ترمز پییشنهاد میشود.</em>
ناپایداری حرارتی,نقاط داغ,تنش های حرارتی,دیسک و لنت ترمز
https://jmep.isme.ir/article_46259.html
https://jmep.isme.ir/article_46259_821f308470f454032265e39faf86a66e.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
13
3
2011
11
22
شبیه سازی فرآیند فشردن دیسک با یک مدل جدید صلب پلاستیک بدون المان
28
38
FA
مهرداد
فروتن
استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
رحیم
ستوده بحرینی
نویسنده مسئول، کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
مهدی
مرتضوی
کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
mortazavi@aut.ac.ir
<em>در این مقاله بر اساس قانون جریان برای مواد کم تراکم پذیر که رفتارشان به صورت صلب پلاستیک فرض میشود، فرآیند فشردن دیسک به صورت تقارن محوری شبیه سازی میگردد. برای شبیه سازی از روش بدون المان RKPM استفاده میشود. برای شبیه سازی، میدان سرعت تقریبی در فرم ضعیف معادله تعادل مورد استفاده قرار میگیرد. برای تعریف میدان سرعت تقریبی از توابع شکل بدون المان RKPMاستفاده شده است. در این شبیه سازی از توابع شکل بدون المان مادی برای تقریب زدن استفاده شده است. این امر سبب میشود که گره های حوزه اثر نقاط در حین تغییر شکل ثابت بمانند. برای اعمال شرایط مرزی اساسی از روش تبدیل استفاده شده است. نتیجههای به دست آمده از شبیهسازی با روش اجزاء محدود و نتیجه های تجربی مقایسه گردیده و مطابقت خوبی بین آنها مشاهده گردیده است.</em>
روش شبه بدون المان,شکل دهی حجمی فلز,صلب پلاستیک,فشردن دیسک
https://jmep.isme.ir/article_46260.html
https://jmep.isme.ir/article_46260_517c2cdcfe5c8c475deb101d81a44731.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
13
3
2011
11
22
آنالیز تجربی سازههای جاذب انرژی با سطح مقطع دایرهای و مقایسه آن با سازههای مربعی و بتنی تحت بارگذاری محوری شبه استاتیکی و دینامیکی(تا مرحله انفجار)
39
63
FA
جمال
زمانی
نویسنده مسئول، دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
ابوالفضل
درویزه
استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان
adarvizeh@guilan.ac.ir
مجید
سلیمانی
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
محمدعلی
ادبی فیروزجایی
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
<em>در بسیاری از سازههای مهندسی و به خصوص سازههای متحرک و به طور کل در سازههایی که تحت تأثیر بار دینامیکی و یا استاتیکی قرار دارند، برای جلوگیری از خسارات و یا کاهش آن از سیستمهای جذب انرژی استفاده میشود.از این رو مطالعات وسیعی بر روی سلول جاذب انرژی صورت پذیرفته است. در این مقاله پس از انجام بیش از 90 تست تأثیر پارامترهای هندسی مانند ضخامت، قطر و ارتفاع سازه و همچنین تنش سلول سازهبر میزان نیروی مچالگی در حالت بارگذاری محوری بررسی شده است.سپس لولههای استوانهای از لحاظ میزان جذب انرژی با لولههای مربعی و همچنین سازه بتونی مقایسه شده است.</em>
سازههای جدار نازک,بارگذاری محوری,جاذبهای انرژی,بارگذاری شبه استاتیکی
https://jmep.isme.ir/article_46261.html
https://jmep.isme.ir/article_46261_76022b447d8065c1a482aab225dbe9cb.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
13
3
2011
11
22
توزیع تنش پسماند در ریل فولادی U33 پس از پروسه صافکاری
64
78
FA
محمد علی
معظم
نویسنده مسئول، مهندسی نت ذوب آهن اصفهان، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ساخت و تولید، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد
اعظم
قاسمی
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد
aazam77@yahoo.com
مهران
مرادی
استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان
حسین
مناجاتی زاده
استادیار، دانشکده مواد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد
<em>صافکاری آخرین مرحله تولید ریل است و تاثیر زیادی در خواص مکانیکی، صافی، همراستایی، تنش های پسماند و ... دارد. با افزایش بار محوری و سرعت ناوگان ریلی، مدیران سیستم های ریلی خواستار کاهش میزان تنش های پسماند در ریل ها شده اند. مقاله حاضر ارائه کننده تلاشی است که در راستای تعیین مقدار و چگونگی توزیع تنش های پسماند پس از مرحله صافکاری انجام شده است. نتیجه حاصله دربردارنده دلایل اختلاف بین جواب های حل عددی و تست های تجربی بوده و نشان دهنده توزیع غیر یکنواخت تنش های پسماند در طول ریل می باشد، همچنین مدل استفاده شده از نظر توزیع تنش های پسماند مطابقت خوبی با تست های تجربی دارد.</em>
تنش های پسماند,ریل,صافکاری,خمیدگی
https://jmep.isme.ir/article_46262.html
https://jmep.isme.ir/article_46262_9b71c1b1af9352f9c0e718a3df2384a9.pdf
انجمن مهندسان مکانیک ایران
نشریه مهندسی مکانیک ایران
2538-4775
13
3
2011
11
22
بررسی تنش تماسی و تغییر مکان کشسان بین ورق FGM با سنبه صلب تخت به کمک حل تحلیلی و عددی
79
102
FA
محمد
حسین جلائی
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، کارشناس مکانیک سازمان صنایع دریایی
رضا
اکبری آلاشتی
استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
محمد
افتاری
نویسنده مسئول، کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، باشگاه پژوهشگران جوان، تهران، ایران
<em>در این مقاله، یک مدل چند لایهای ورق </em>FGM<em> ای که به عنوان روکش استفاده شده و تحت شرایط کرنش صفحهای قرار دارد, به منظور تحلیل تماس بدون اصطکاک با سنبه تخت مورد بررسی قرار داده شده است. مساله به کمک دو روش حل تحلیلی و عددی بررسی شده است. در حل تحلیلی، با استفاده از قانون هوک، روابط تعادل و تبدیل معکوس فوریه، مقدار فشار تماسی بیبعد بر روی سطح ورق و فشارعمودی بیبعد در زیرلایههای آن بدست آمده، اثر نسبت سختی و اندازه ناحیه تماس بر روی فشار تماسی مورد بررسی قرار گرفته است. حل عددی به کمک روش اجزای محدود و با استفاده از نرم افزار تجاری </em>ANSYS<em> انجام شده است و علاوه بر مقادیر بالا، چگونگی توزیع تغییر مکان کشسان نیز بررسی شده است. همچنین به منظور بررسی اعتبار مدل اجزای محدود، نتایج به دست آمده از این روش با نتایج حاصل از حل تحلیلی مقایسه شده است. با مقایسه نتایج بدست آمده از حل تحلیلی با حل عددی، میتوان دقت بالای هردو روش را مشاهده کرد. تحقیقات نشان میدهد که تغییرات تدریجی مدول برشی، میتواند بطور چشمگیری تنشها را در ناحیه تماس بهینه نماید.</em>
مواد FGM,فشار تماسی,تغییر مکان کشسان,تبدیل معکوس فوریه
https://jmep.isme.ir/article_46265.html
https://jmep.isme.ir/article_46265_3991d4317949a915f53d5247fe5ca27f.pdf