TY - JOUR ID - 27832 TI - بررسی تجربی افت فشار توری محافظ در تونل باد عمودی JO - نشریه مهندسی مکانیک ایران JA - IJMEP LA - fa SN - 2538-4775 AU - اردکانی, محمد علی AD - دانشیار و عضو هیئت علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران. Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 15 IS - 4 SP - 23 EP - 38 KW - توری محافظ KW - ضریب افت فشار KW - سیم چند رشته‌ای KW - توزیع سرعت جریان هوا KW - توزیع شدت اغتشاش‌ DO - N2 - به منظور جلوگیری از سقوط افراد و یا مدل در تونل باد عمودی از توری محافظ در ورودی محوطه پرواز استفاده می‌شود. با توجه به اینکه سرعت جریان هوا در محوطه پرواز بالا می‌باشد، لذا افت فشار در توری محافظ نیز بالا خواهد بود. این افت فشار حدود 25% افت فشار کل تونل باد می‌باشد. سیم‌های چندرشته‌ای در برابر خستگی مقاوم بوده، از این‌رو سیم‌های توری محافظ از نوع چندرشته‌ای می‌باشند. به‌منظور انتخاب مناسب توری و سیم‌های مربوط به آن، مدل توری محافظ ساخته شده و با استفاده از تونل باد، تحقیقات لازم انجام گرفت. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ضریب افت فشار توری محافظ بستگی شدیدی به نسبت سطح باز به سطح کل توری دارد. هنگامی‌که این نسبت 95/0 است، افت فشار توری محافظ 05/0 بوده، با کاهش این نسبت به مقدار 73/0 افت فشار توری محافظ به مقدار 31/0 افزایش می‌یابد.  همچنین ضریب افت فشار توری با سیم چند رشته‌ای و توری با سیم مفتول نزدیک به یکدیگر می‌باشد. برای توری‌هایی که قطر سیم آنها کمتر از 6/0 میلی‌متر است، نتایج به دست آمده با نتایج سایر پژوهشگران هم‌خوانی دارد. UR - https://jmep.isme.ir/article_27832.html L1 - https://jmep.isme.ir/article_27832_7d9b7e3ad2cff519556c82abd2e41a29.pdf ER -