TY - JOUR ID - 44469 TI - بررسی تاثیر صفحه‌های جداکننده بین کانتینر و کابین در آیرودینامیک ون-کامیون و مصرف سوخت آن JO - نشریه مهندسی مکانیک ایران JA - IJMEP LA - fa SN - 2538-4775 AU - گودرزی, کوروش AU - شجاعی فرد, محمد حسن AU - طالبی, روح اله AU - شهناز, شهاب الدین AD - نویسنده مسئول، استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه یاسوج AD - استاد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت تهران AD - استادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت تهران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت تهران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 14 IS - 2 SP - 46 EP - 59 KW - ون-کامیون KW - صفحه‌های جداکننده KW - نیروی آیرودینامیکی KW - ضریب درگ KW - مصرف سوخت DO - N2 - آیرودینامیک و نقش آن در کاهش نیروی مقاومت هوا، کاهش مصرف سوخت، کنترل خودرو و نیز کاهش سرو صدا، موضوعی است که امروزه فراوان به آن پرداخته می‌شود. در این مقاله به بررسی نقش صفحات جداکننده بین کانتینر و کابین در آیرودینامیک ون-کامیون‌ها پرداخته شده است. بدین منظور در ابتدا با تحلیل مدل ساده‌ای از یک ون-کامیون با استفاده از نرم افزار Ansys-CFX  و محاسبه ضریب درگ آن، نتایج حاصل شده با داده‌های تجربی مقایسه گشته و پس از صحه‌گذاری بر مراحل مختلف تحلیل، با اضافه کردن صفحه‌های جدا کننده، حالات مختلفی از نحوه قرار‌گیری آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. افزایش تعداد صفحه‌ها، محل قرارگیری آنها و ارتفاع هر کدام از صفحات از جمله مواردی هستند که در این مقاله به بحث گذاشته شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که افزایش تعداد صفحه‌ها باعث کاهش ضریب درگ و مصرف سوخت شده و بهبود شرایط آیرودینامیکی را سبب خواهد شد. همچنین افزایش فاصله صفحه‌ها از قسمت جانبی کانتینر نیز به طور کلی باعث کاهش ضریب درگ و درنهایت کاهش مصرف سوخت می‌گردد. این در حالی است که  قاعده‌ای کلی برای تاثیر ارتفاع صفحه‌ها بر ضریب درگ ون- کامیون و مصرف سوخت آن نمی توان عنوان کرد. UR - https://jmep.isme.ir/article_44469.html L1 - https://jmep.isme.ir/article_44469_6fa99a383aa69502f90ac499f65e5970.pdf ER -