2024-03-29T04:30:07Z
https://jmep.isme.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4555
نشریه مهندسی مکانیک ایران
JMEP
2538-4775
2538-4775
1392
15
1
ارائه حل تحلیلی جدید برای بررسی رفتار ارتعاشی لولههای حاوی سیال
موسی
رضائی
وحید
عربملکی
در پژوهش حاضر، یک روش تحلیلی بر اساس حل معادلات دیفرانسیل با استفاده از سریهای توانی به منظور آنالیز ارتعاشی لولههای حاوی سیال ارائه شده است. با اعمال روش پیشنهادی به معادله دیفرانسیل حاکم بر ارتعاشات عرضی لوله حاوی سیال و در نظر گرفتن شرایط مرزی، معادله فرکانسی لوله حاوی سیال استخراج شده است. نشان داده شده است که معادله فرکانسی تابعی از مشخصات هندسی و مکانیکی لوله و نیز چگالی و سرعت سیال میباشد. نتایج تحلیل نشان میدهد که افزایش سرعت سیال باعث افت فرکانسهای طبیعی لوله میشود و در سرعت بحرانی سیال، فرکانس طبیعی اول برابر صفر شده و سیستم ناپایدار میگردد. صحت نتایج به دست آمده با استفاده از نتایج تئوری و تجربی موجود به اثبات رسیده است. همچنین، تطابق بسیار خوب نتایج حل تحلیلی ارائه شده با نتایج تئوری و تجربی موجود، دقت وکارآیی بالای روش پیشنهادی را به اثبات میرساند.
لوله حاوی سیال
آنالیز ارتعاشی
سریهای توانی
سرعت بحرانی
2013
05
22
6
20
https://jmep.isme.ir/article_27847_65f44cb7a8fd8dc30c362a1168b2ec70.pdf
نشریه مهندسی مکانیک ایران
JMEP
2538-4775
2538-4775
1392
15
1
فرمولبندی و آنالیز ارتعاشی ورقهای چندلایهی متقارن عمودچین نوع لوی با روش المان محدود طیفی
حسام
حاج حیدری
حمیدرضا
میردامادی
در این تحقیق روش المان محدود طیفی برای آنالیز ارتعاشی ورقهای مستطیلی چندلایه متقارن عمودچین نوع لوی بر اساس تئوری کلاسیک ورق لایهلایه ارایه شده است. فرمولبندی المان محدود طیفی شامل معادلههای دیفرانسیل با مشتقهای پارهای حرکت، میدان جابجایی طیفی، تابعهای شکل دینامیکی و ماتریس المان طیفی میباشد. آنالیز ارتعاشی ورق مرکب در دو بخش ارتعاش آزاد و ارتعاش هارمونیک مورد بررسی قرار گرفته است. دقت نتیجههای بدستآمده از روش المان محدود طیفی با نتیجههای روشهای المان محدود در حوزه زمان و تحلیلی مورد درستسنجی قرار گرفته است. نتیجههای بدستآمده بیانگر کاهش حجم محاسبه و دقت بالاتر پاسخ در روش المان محدود طیفی، در مقایسه با روش المان محدود در حوزه زمان، به ویژه در مسایل با محتوای فرکانسی بالا هستند
ورق چندلایه
متقارن عمودچین
المان محدود طیفی
ماتریس المان طیفی
تابعهای شکل دینامیکی
روش نوار محدود
روش المان محدود
2013
05
22
21
35
https://jmep.isme.ir/article_27848_a8e317977f4432eced0d64f5cd144d2b.pdf
نشریه مهندسی مکانیک ایران
JMEP
2538-4775
2538-4775
1392
15
1
تحلیل کمانش الاستوپلاستیک صفحات مستطیلی به کمک تئوریهای پلاستیسیته تغییرشکل و نموی
مهران
کدخدایان
مهدی
معارفدوست
در این مقاله رفتار کمانشی الاستوپلاستیک صفحات مستطیلی تحت بارها و شرایط مرزی متنوع مورد بررسی قرار میگیرد. تحلیل بر اساس معادلات کمانش خطی و رفتار مواد بر اساس دو تئوری پلاستیسیته تغییرشکل و نموی انجام میشود. روش عددی مورد استفاده روش یک چهارم تفاضلی تعمیم یافته است. چون در صفحات ضخیم اثر تغییر شکل برشی عرضی اهمیت زیادی دارد، ازتئوری صفحات رایسنر استفاده شده است. اگرچه در صفحات نازک همخوانی خوبی بین ضریب کمانشی بدست آمده از هر دو روش پلاستیسیته وجود دارد، با افزایش ضخامت صفحه اختلاف قابل ملاحظهای میان ضریب کمانشی بدست آمده از دو روش وجود دارد. اثرات ضریب ابعادی، ضریب بار، ضخامت صفحه، نوع ماده، شرایط مرزی مختلف و رفتار ماده بر تعیین بار کمانشی در دو حالت بارگذاری تک محوری و دو محوری فشاری مساوی بررسی شده و نتایج حاصل ارائه گردیده است. نتایج حاصله نشان میدهند که با افزایش سطح پلاستیسیته، تئوری تغییرشکل بار کمانشی کمتری را پیشگویی میکند. همچنین با افزایش ضخامت صفحه و ثوابت رامبرگ- ازگود ( و) اختلاف بین نتایج حاصل از دو تئوری تغییرشکل و نموی افزایش مییابد
نسبت ابعادی
نسبت ضخامت
تئوری تغییرشکل
تئوری نموی
روش یک چهارم تفاضلی
کمانش الاستوپلاستیک
2013
05
22
36
81
https://jmep.isme.ir/article_27849_4fed4157e2ef82003827d2a023730daa.pdf
نشریه مهندسی مکانیک ایران
JMEP
2538-4775
2538-4775
1392
15
1
تحلیل تجربی خواص مکانیکی نانو کامپوزیت پلیپروپیلن/لاستیک ضایعاتی/نانو خاک رس
غلامحسن
پایگانه
فرامرز
آشنای قاسمی
پروانه
افشاری
پلیپروپیلن(PP) ترموپلاستیکی نیمهکریستالی است که در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از ضعفهای این ماده کم بودن مقاومت به ضربه آن است. در این تحقیق برای بالا بردن مقاومت به ضربه و مدول یانگ PP از لاستیک ضایعاتی و نانو ذرات خاک رس (کلوزیت 15A) به عنوان تقویت کننده استفاده شده است. نانو کامپوزیت سه تایی پلیپروپیلن/ لاستیک ضایعاتی/ نانو خاکرس با روش اختلاط مذاب تهیه شده و سپس چقرمگی و استحکام کششی آن با استفاده از آزمونهای مکانیکی مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت با روش طراحی آزمایش، مقدار درصد بهینه مواد برای رسیدن به حداکثر استحکام کششی و ضربه محاسبه شده است. برای شناخت و مطالعه ساختار ماده نیز از آنالیز اشعه ایکس (XRD)و تصاویر میکروسکوپ روبشی گسیل میدانی(FESEM) استفاده شده است.نشان داده شد که با انتخاب ترکیب مناسب میتوان استحکام کششی و ضربه ماده حاصل را نسبت به ماده مبنا به ترتیب تا 7/55 درصد و 7/35 درصد افزایش داد.
پلی پروپیلن- لاستیک ضایعاتی
نانوکامپوزیت سه تایی- نانو خاک رس- طراحی آزمایش
2013
05
22
82
99
https://jmep.isme.ir/article_27851_a456ed747fc69174a8f7e253f21e1b1e.pdf
نشریه مهندسی مکانیک ایران
JMEP
2538-4775
2538-4775
1392
15
1
طراحی سیستم کنترلی هوشمند برای رفتار تعقیب خودرو با توجه به رفتار لحظه ای راننده خودرو
علیرضا
خدایاری
علی
غفاری
رضا
کاظمی
علی
نحوی
سعید
صالحی نیا
افشین
جمشیدی
با توجه به افزایش درخواست سفر در سیستم حمل و نقل و افزایش تردد وسایل نقلیه، امروزه برای افزایش ایمنی، کاهش تصادف و هزینههای مالی، وسایل نقلیه رو به هوشمند شدن پیش میروند. در این راستا اکثر خودروهای امروزی مجهز به سیستمهای مختلف کنترل ایمنی و هدایت خودرو تولید میشوند. یکی از اشکالات عمده این سیستمهای کنترلی آن است که این سیستمها بصورت روشن-خاموش عمل میکنند. در این صورت هدایت خودرو یا در اختیار راننده است و یا در اختیار سیستم کنترلی است. در این مقاله به ارائه سیستم کنترلی هوشمندی برای رفتار تعقیب خودرو پرداخته میشود که علاوه بر تامین آزادی عمل راننده و به عبارت دیگر تامین لذت رانندگی، تامین کننده امنیت خودرو و اجتناب از شرایط غیر ایمن و پرهیز از ناپایداری کلی خودرو باشد. این سیستم کنترلی مبتنی بر سیستم پیشبین فازی طراحی شده است. نتایج شبیهسازی سیستم کنترلی به همراه راننده انسانی نشان میدهد که سیستم کنترلی طراحی شده توانسته است تا فاصله نسبی ایمن بین دو خودرو را حفظ کند و با تنظیم و ایجاد شرایط ایمن، لذت سرنشینان خودرو تعقیبگر در حضور آزادی عمل نسبی راننده در حرکت خودرو را نیز حفظ کند.
تعقیب خودرو
رفتار راننده
سیستم پیش بین فازی
سیستم کنترلی هوشمند
2013
05
22
100
119
https://jmep.isme.ir/article_27852_c8f06f7f3d2354a800e36e3e14afb7ea.pdf