انجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477522320201121A semi-analytic modeling of self-healing concrete beam in the framework of continuum damage-healing mechanicحل نیمه تحلیلی تیر بتنی خودترمیم در چارچوب مکانیک محیط پیوسته آسیب-ترمیم62923962510.30506/ijmep.2020.91515.1449FAامین کاظمیدانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهرانمصطفی باغانینویسنده مسئول، دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهرانحمید شهسواریدکترا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20180807Self-healing materials are a class of smart materials that have a structurally capability to recover damage caused by environmental stimuli over time. In this paper, a semi-analytic modeling is presented for predicting the mechanical behavior of a self-healing concrete beam. Along this purpose, a continuum damage-healing constitutive model is used to investigate the effect of damage and healing in stress field of concrete pressure vessels. This model use stress spectral decomposition method to model the different behavior of concrete in tensile and compressive loadings. Also, Clausius-Duhem inequality and the thermodynamics of irreversible processes are considered and conjugate forces of damage and healing are derived for a concrete beam. Gibbs potential energy is divided into three parts; elastic energy, damage energy and healing energy. In this regard, the model introduce damage and healing surfaces to detect damage and healing behaviors from elastic one. Then, two linear isotropic hardening functions are used in these surfaces for evolving of damage and healing variables. The verification of the solution is shown by solving an example for a simply supported beam having uniformly distributed the load. Finally, a result of a self-healing concrete beam is compared to elastic one to demonstrate the capability of the proposed analytical method in simulating concrete beam behavior. The results show that for the specific geometry, the self-healing concrete beam has 21% more weight tolerate, and the deflection of the entire beam up to failure load is about 27% larger than elastic solution under ultimate elastic load.دراین مقاله مدلسازی نیمهتحلیلی برای پیشبینی رفتار تیربتنی خودترمیم ارائه شده است. دراین راستا یک مدل ساختاری برای پیشبینی رفتارموادخودترمیم استفاده شده است. رشد متغیرهای آسیب و ترمیم به عنوان متغیرهای داخلی به دست آمده و سطوح آسیب و ترمیم کششی و فشاری برای تشخیص رفتار آسیب و ترمیم از رفتارالاستیک، معرفی شده است. صحتسنجی پاسخ با حل یک مثال برای تیرتحت بارگذاری گسترده انجام شده است. نتایج بدست آمده نشان دادند که برای هندسه بیان شده تیربتنی خودترمیم 21٪ ازتیر بتنی ساده باربیشتری را تحمل میکند، همچنین خیزتیر خودترمیم تابارگذاری نهایی 27٪ بزرگتراز بارگذاری نهایی تیر بتنی ساده میباشد.https://jmep.isme.ir/article_239625_2c36c54b19df79ac508767004ba35860.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477522320201121Dynamic instability of a three-layered soft-cored sandwich beam on elastic foundationتحلیل ناپایداری دینامیکی تیر ساندویچی با هسته انعطافپذیر بر روی بستر الاستیک30554641810.30506/ijmep.2020.97422.1486FAغلامرضا عسگریدانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانغلامحسن پایگانهنویسنده مسئول، دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانکرامت ملک زاده فرداستاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانJournal Article20181111The purpose of the present work was to study the dynamic instability of a three-layered sandwich beam with flexible core and simply supported boundary conditions subjected to a periodic axial load resting on elastic foundation. A higher-order theory was used for analysis of sandwich beams. In this theory, the classical theory was used for the face sheets and quadratic and cubic functions were assumed for the core, respectively. The elastic foundation was modeled as Winkler’s type. The dynamic instability regions were investigated for simply supported conditions by Bolotin’s method. The governing equations derived by the principle of minimum potential energy. The results showed that the responses of the dynamic instability of the system were influenced by the excitation frequency, the foundation modulus and the angle of the plies. Comparison of the present results with the published results in the literature for the special case confirmed the accuracy of the proposed theory.در این پژوهش، اثرات بارمحوری نوسانی و بستر الاستیک بر روی ناپایداری دینامیکی تیر ساندویچی سه لایه مطالعه شده است. با استفاده از تئوری مرتبه بالای تیرهای ساندویچی، معادلات حاکم بر تیر ساندویچی استخراج گردید. نواحی ناپایداری دینامیکی با استفاده از روش بالوتین با شرایط تکیهگاهی ساده استخراجشده است. نتایج روش حاضر با نتایج سایر مراجع مقایسه شدهاند. مقایسه نتایج تحلیلی با شبیهسازی تطابق مناسبی را نشان دادند. در پایان اثر پارامترهای مختلف بر ناپایداری دینامیکی، فرکانس طبیعی و فرکانس تحریک بررسیشده است. با افزایش ضریب الاستیک بستر، فرکانسهای طبیعی و تحریک افزایش و ناپایداری تیر کاهشیافته است.https://jmep.isme.ir/article_46418_ea2fb3702a971281228f4d43a9be2c31.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477522320201121GPS based positioning of Satellite using cubature Kalman filterتعیین موقعیت ماهواره با استفاده از داده GPS و فیلتر کالمن مکعبی56794638910.30506/ijmep.2020.97936.1488FAسید موسی ایتینویسنده مسئول، دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهرانداود رضائیکارشناسی، عضو هیات علمی، پژوهشکده سامانههای ماهواره، پژوهشگاه فضایی ایرانمحمد حسن سیامکدانشجویکارشناسیارشد، مهندسی مکانیک،دانشگاه صنعتی شریف، تهرانJournal Article20181118Due to the nonlinearity of the equations governing the satellite estimation system, linear filters are not able to estimate the precise position, and then satellite tracking is associated with several errors. In this paper, satellite motion equations are investigated then, using GPS observations, Extended Kalman filter (EKF) and Cubature Kalman filter (CKF) the satellite’s position and velocity are determined. Cubature Kalman filter is an algorithm suitable for estimating noisy high dimension nonlinear systems, which is based on the Gaussian and Kalman filter. Simulation results and RMS of the positioning errors confirm that the Cubature Kalman filter has improved accuracy and performance compared to the Extended Kalman filter. Cubature Kalman filter shows 50 percent improvement in velocity estimation in y and z directions compared to EKF. Although, relative error improvement percentage for position is less than velocity and both filters have almost similar performance. However, CKF is slightly superior and has had 10 percent, 3 and 1.5 percent improvement in relative errors of x, y and z directions, respectively.در این مقاله معادلات حرکت ماهواره بررسی میگردد و سپس با استفاده از مشاهدات GPS، از فیلترهـای غیرخطـی کالمـن توسعه یافته و کالمن مکعبی به منظور تعیین مدار ماهواره استفاده میشود. نتایج شبیهسازی و خطای RMS موقعیت نشان میدهد فیلتر کالمن مکعبی در مقایـسه با فیلتر کالمن توسعه یافته عملکرد بهتری (تا حدود 50 درصد) در تعیین سرعت در راستای y و z ماهواره دارد. درصد بهبود خطا نسبی در بخش موقعیت برای هر دو فیلتر تقریبا مشابه هم است هرچند در این بخش هم عملکرد فیلتر کالمن مکعبی بهتر بوده است.https://jmep.isme.ir/article_46389_c1703f7a940fec8ac4ce70a43ed20a20.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477522320201121Modeling and Adaptive Control of Temperature and Humidity of a Museumمدلسازی و کنترل تطبیقی دما و رطوبت یک موزه80984638810.30506/ijmep.2020.101091.1509FAبهنام میری پور فردنویسنده مسئول، استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانامید نادریکارشناسی، دانشگاه صنعتی همدان، همدان، ایرانJournal Article20190104The effect of climatic and climatic changes in different geographical areas on the types of plants, animals and objects and the importance of protecting the items has led to the study of ideas related to control of air variables in desired conditions. All of the ideas studied in this field lead to the separation of under the control area in order to reduce the effect of the environment on the control variables. This area is then modeled as a system with a defined energy and mass exchange with the environment. In the present study, thermal modeling, dynamic modeling, and control of the variables of a museum which is considered an enclosed area have been investigated. For dynamic modeling, the one-dimensional heat transfer method is used for area elements (DETECt 2.3.1 method). After dynamic modeling, temperature and humidity control have been done using model-reference and modified adaptive methods. Numerical simulation results include the behavior of the system with and without using the controller, the variation of the dynamic variables, and changes in the control signal and the adaptive gains. The results show the success of control methods in the control of temperature and humidity of the studied area.در مقاله حاضر، به بررسی رفتار گرمایی، مدلسازی دینامیکی و کنترل متغیرهای یک موزه که یک ناحیة محصور محسوب میشود، پرداخته شده است. برای مدلسازی دینامیکی از روش انتقال حرارت یک بعدی برای المانهای ناحیه (روش2.3.1 DETECt) استفاده شده است. پس از مدلسازی دینامیکی، کنترل دما و رطوبت با روش تطبیقی مدل مرجع و بهبود یافته انجام شده است. نتایج عددی، شامل بررسی پاسخ سیستم بدون اعمال کنترلر و با اعمال آن، نمودار تعقیب مشخصه مطلوب توسط متغیرهای دینامیکی، نمودار خطا و تغییرات سیگنال کنترل و بهره های تطبیقی، مورد بحث قرار گرفته است.https://jmep.isme.ir/article_46388_12f867491c30884e5f54d09ea3888d46.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477522320201121Computation of stress intensity factors in a functionally graded orthotropic half-plane weakened by multiple edge cracks under impact loadingمحاسبه ضرایب شدت تنش در نیم صفحه ساخته شده از مواد ارتوتروپیک تابعی تضعیف شده توسط چندین ترک لبهای تحت بارگذاری ضربهای991204641910.30506/ijmep.2020.101220.1513FAمجتبی محمودی منفردنویسنده مسئول، استادیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد هشتگرد، دانشگاه آزاد اسلامی، هشتگرد، ایرانرسول باقریاستادیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانJournal Article20190106In this paper, stress analyses by means of distributed dislocation method in a functionally graded orthotropic half-plane weakened by multiple edge cracks under anti-plane impact loading is studied. First, dislocation solution by using of Fourier and Laplace transforms, boundary conditions and continuity conditions is carried out. Then by applying inversion of Fourier transform, the fields of stress analysis in Laplace domain is calculated. Using of this solution, the integral equations for analyzing of multiple edge and internal cracks in a half-functionally graded orthotropic plane is obtained. The behavior of this equation is Cauchy singularity at the location of dislocation which is solved numerically. By applying the inversion of Laplace transform using of Stehfest’s method, the dislocation densities on the crack surface obtained which are used to determine dynamic stress intensity factors at crack tips. Finally, the effects of the isotropic or orthotropic property, non-homogeneity parameter, crack location and the interaction of multiple edge cracks on the dynamic stress intensity factors in a functionally graded orthotropic half-plane are studied.با استفاده از روش توزیع نابجایی تحلیل تنش در نیم صفحهی ساخته شده از مواد ارتوتروپیک تابعی تضعیف شده توسط چندین ترک لبهای تحت بار خارج صفحهای ضربهای انجام شده است. ابتدا حل نابجایی با تشکیل معادله حاکم و اعمال شرایط مرزی و پیوستگی در محل نابجایی با استفاده از تبدیلات فوریه و لاپلاس انجام میگردد. با استفاده از این حل، معادلات انتگرالی تکین از نوع کوشی برای ترکهای لبهای در نیم صفحه ی ساخته شده از مواد ارتوتروپیک تابعی تشکیل میشوند. سپس با استفاده از روش عددی این معادلات حل گردیده تا تابع توزیع نابجایی روی ترکها بدست آید.https://jmep.isme.ir/article_46419_d533149c4b748adfd94e139f71bcf9ab.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477522320201121Event-triggered robust control of active car suspension systems with parametric uncertainty and physical constraintsکنترل وقوع-تحریک مقاوم سیستم تعلیق فعال خودرو با درنظر گرفتن عدم قطعیت و قید های فیزیکی1211414639310.30506/ijmep.2020.103903.1539FAسید عرفان رضوی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه تفرش، تفرشعلی کاظمینویسنده مسئول، استادیار، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه تفرش، تفرش0000-0001-7472-224XJournal Article20190213In this paper, the problem of event-triggered robust control of half-car suspension system with parametric uncertainty is investigated. Some physical hard constraints for the system are also considered in the control design procedure. Firstly, the problem is formulated by presenting the dynamic equation of the half-car suspension system and the event-triggered mechanism for sending the sensor measured data to the controller. The parametric uncertainties are also considered in this stage. The event-triggered mechanism decreases the number of sending information from the sensors into the controller which yields a larger bandwidth of the communication network. Then, with help of the Lyapunov - Krasovskii theorem, some conditions are provided in the form of linear matrix inequalities to ensure the stability and performance of the suspension system. These linear matrix inequalities are easily solvable with standard routines. Finally, a numerical half-car suspension system is presented to show the effectiveness of the proposed method.در این مقاله به کنترل مقاوم فعال سیستم تعلیق نیم-خودرو با در نظرگرفتن عدم قطعیتهای پارامتری و مکانیزم وقوع-تحریک پرداخته شده است. در طراحی کنترلکننده، قیدهای فیزیکی حاکم بر سیستم نیز درنظر گرفته شده اند. در ابتدا با بیان معادلات دینامیکی سیستم تعلیق نیم-خودرو و ارائه مکانیزم وقوع-تحریک، مساله به همراه عدم قطعیتهای پارامتری فرمولبندی شده است. سپس با استفاده از قضیه لیاپانوف-کراسووسکی شرایطی در قالب نامساویهای ماتریسی خطی ارائه شدهاند که پایداری مقاوم و کارآیی سیستم تعلیق خودرو را تضمین میکنند. در انتها با بررسی یک سیستم تعلیق نمونه، کارآیی کنترلکننده های طراحی شده مورد مطالعه قرار گرفته است.https://jmep.isme.ir/article_46393_1a5fca7e2d13bb4e022c04e3bdf39d5f.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477522320201121Dynamic Analysis of Micro Functionally Graded Beam under Moving Mass based on Modified Couple Stress Theoryتحلیل دینامیکی میکروتیر مدرج تابعی دارای جرم متحرک براساس تئوری زوج تنش اصلاح شده1421634639210.30506/ijmep.2020.104117.1540FAمحمد هاشمیاننویسنده مسئول، استادیار، گروه مکانیک، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهانمصطفی پیرمرادیاناستادیار، گروه مکانیک، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایرانمحسن نوذرپور شمیکارشناسی ارشد، گروه مکانیک، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایرانJournal Article20190217In this paper, numerical solution procedures are proposed for dynamic response of a functionally graded (FG) micro beam under action of a moving micro mass based on the modified couple stress theory (MCST) within the framework of Timoshenko beam theory for various boundary conditions. The governing equation and the related boundary conditions are derived by using Hamilton’s principle. Then the proposed solution for obtaining the natural frequencies and mode shapes of free vibration are presented by expressing the micro beam displacement fields in terms of the series of Legendre polynomials to find the numerical solution regardless of boundary conditions. Likewise, the computed eigenvalue of the system is developed in the modal expansion method to obtain the dynamic response. For validation purposes, the free vibration frequencies of the micro beam and the dynamic responses using the Timoshenko beam theory are compared with previously published studies and very good agreements have been observed. Furthermore, more numerical results for natural frequencies and dynamic deflection of the beam are presented and the effects of some parameters, such as material length scale parameter, thickness to length ratio of micro beam, boundary condition, the velocity of the moving load and the FG material power index are examined.در مقاله کنونی پاسخ دینامیکی میکروتیر مدرج تابعی تحت اثر میکروجرم متحرک بر اساس نظریه زوج تنش اصلاح شده در چارچوب مدل تیموشنکو برای شرایط مرزی مختلف ارائه شده است. معادلات حرکت و شرایط مرزی با استفاده از اصل همیلتون بدست آمدهاند، سپس روش پیشنهادی برای بدست آوردن فرکانسطبیعی و شکل مودهای ارتعاش متناسب با شرایط مرزی ارائه شده و مقادیر ویژه سیستم برای بدست آوردن پاسخ دینامیکی آن گسترش داده شدهاند. تأثیر پارامترهای مختلفی همچون مقیاس طول میکروتیر، نسبت ضخامت به طول ، شرایط مرزی، سرعت میکروجرم و اندیس توانی مورد بررسی قرار گرفت.https://jmep.isme.ir/article_46392_0796468dce7c3effd45eec27d9159be9.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477522320201121Nonlinear Bending Analysis of Cylindrical Composite Panels Reinforced by Functionaly Graded Carbon Nanotubesتحلیل خمش غیرخطی پانلهای استوانه ای کامپوزیتی تقویت شده با نانوتیوب های کربنی هدفمند1641824684210.30506/ijmep.2020.104263.1542FAاحسان بزازنویسنده مسئول، عضو هیئت علمی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران0000-0002-5124-6110ستار جداری سلامیاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوندمصطفی سبزیکار بروجردیاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوهJournal Article20190219In this study, for the first time, the nonlinear bending analysis of a deep cylindrical panel reinforced with gradient carbon nanotubes under uniform load and temperature variation has been investigated. Detailed study have been done on the effect of carbon fiber distribution and the volume fraction of carbon nanotubes in bending behavior of cylindrical panels. The variation of transverse displacement component and bending moment distribution, versus uniform loading under different boundary conditions are investigated. First, the governing equations are extracted using nonlinear equations governing the deep cylindrical panel and energy relations. Regarding the complexity of the equations and the impossibility to solve them analytically, numerical methods are used to solve the equations. The bending analysis will be done using the Ritz method which is known as a semi-analytic and precise method. Based on this method, the distribution of displacement components is assumed as series functions to satisfy the essential boundary conditions. Then, these functions are placed in the Lagrangian energy equation and the governing relations are obtained by minimizing the energy relation. The most important advantage of this method is that, by satisfying the geometric boundary conditions, the natural boundary conditions governing the panel are automatically met. Finally, it is concluded that the maximum moment of bending is obtained by FG-X distribution pattern while the least by FG-Λ distribution pattern of the fibers.در این مقاله رفتار غیرخطی خمشی پانل استوانهای تقویتشده با نانوتیوب های کربنی هدفمند تحت بار گسترده و تغییر درجه حرارت بررسی شدهاست. معادلات حاکم با استفاده از روش انرژی ریتز براساس روابط کرنش- تغییرمکان غیرخطی فون کارمن استخراج شدهاست. تاثیرات نحوه توزیع، میزان درصد حجمی، تغییرات درجه حرارت وهمچنین شرایط مرزی مختلف نانوتیوبها بر پارامترهایی از قبیل تغییرمکان عرضی و منتجه ممان خمشی مرکز پانل استوانهای مورد بررسی قرار گرفتهاست. میتوان نتیجه گرفت به ازای یک بارگذاری معین، پانل استوانهای تقویتشده با نانوتیوبهای کربنی با توزیع FG-X دارای بیشترین و با توزیع FG-Ʌ دارای کمترین منتجه ممان خمشی میباشد.https://jmep.isme.ir/article_46842_d4aa3fa530bb9f852b02b515fd253225.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477522320201121Low velocity impact analysis of FGCNT annular plateتحلیل ضربه سرعت پایین بر ورقهای حلقوی تقویت شده با نانولولههای کربنی بهصورت هدفمند1832054654010.30506/ijmep.2020.105069.1552FAمسعود باباییدانشجوی دکترا، مدرس مدعو، دانشکده فنی و مهندسی برق، مکانیک و کامپیوتر، دانشگاه ایوانکی، ایوانکی،کامران عاصمینویسنده مسئول، استادیار، دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایراننادر نظریکارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهرانJournal Article20190311In this study, low velocity impact analysis of functionally graded carbon nanotube annular plate based of finite element method is presented for the first time. The governing equations are based on first shear deformation theory and Hamilton's principle. To model the contact force between annular plate and impactor, modified contact Hertz law has been used. Results of present study is compared with previous studies, and it shows good agreement. The effect of different parameters such as distribution and volume fraction of carbon nanotubes, and also, different mass and velocity of impactor on contact force and transverse displacemet of plate have been investigated. Results denotes that by increasing the volume fraction of carbon nanotube from 11 to 17 %, the contact force 32% is increased and the contact time is notably decreased. Also, results show that, the FGX distribution of nanotubes along the thickness of plate, has the highest contact force and the lowest contact time.در این پژوهش، تحلیل عددی ضربه سرعت پایین بر ورقهای حلقوی تقویت شده با نانولوله های کربنی بهصورت هدفمند با استفاده از روشهای المان محدود ارائه شده است. معادلات تعادل ورق بر اساس تئوری تغییر شکل برشی مرتبه اول ورق و اصل همیلتون استخراج شده است. برای شبیهسازی نیروی تماس بین ورق و ضربهزننده از قانون تماس هرتز استفاده شده است. همچنین با در نظر گرفتن، تغییر عوامل مختلف اعم از نحوه توزیع و درصد حجمی نانولوله ها در راستای ضخامت و جرم و سرعت ضربه زن به بررسی تأثیر این عوامل بر روی توزیع نیروی تماس و جابجاییها میپردازیم.https://jmep.isme.ir/article_46540_ff26784d5cc3cbe17e0d6a0b0cbc7d84.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477522320201121development an intelligent system for discretionary lane change behaviors in the real traffic flowارائهی یک سامانهی هوشمند تغییرخط اختیاری خودرو، در جریان ترافیک واقعی، مبتنی بر پارامتر زمان20622723961410.30506/ijmep.2020.105281.1556FAعلیرضا خدایاریدانشیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی غفارینویسنده مسئول، استاد، گروه مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانعباس پورمحمودیدانشجوی دکترا، گروه مهندسی مکانیک، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمهرداد جوادیدانشیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-6328-1063Journal Article20190316Lane changing behaviors, due to the hidden aspects of factors involved, are considered as one of the most complicated behaviors in traffic flows. This paper proposes an intelligent system for discretionary lane change behaviors in the real traffic flow. The introduction presents a review of the research into the models of lane change behaviors. Then, a new method is proposed to determine the initial and final points of lane changing behavior in terms of time parameter. Hypotheses are then introduced to extract data on lane change behaviors from data recorded by NGSIM. An intelligent system is put forward using two control sub-systems based on fuzzy logic. Basically, this paper brings about innovative features by the utilization of time parameter during the execution of lane change behaviors and by the consideration of the impact of human and environmental factors through measurable data such as relative distance and relative speed in terms of time parameter. Finally, the results of the proposed intelligent system are compared with the behaviors of the driver in real situations. The framework of the result analysis employs error criteria and standard deviation (Variance). The said comparison indicates that the developed intelligent system outperforms the human behaviors in real situations.در این مقاله یک سامانهی هوشمند برای رفتار تغییرخط اختیاری خودرو در جریان ترافیک واقعی، ارائه میشود. در مقدمه، تاریخچهیی از پژوهشهای انجام شده در رابطه با مدلهای ایجاد شده برای رفتار تغییرخط ارائه میشود. پس از ارائه ی روش جدید برای تعیین شروع و پایان رفتار تغییرخط، فرضیاتی برای استخراج دادههای تغییرخط اختیاری از دادههای ثبت شده توسط NGSIM معرفی و پس از آن یک سامانهی هوشمند با استفاده از دو زیر سیستم کنترلی مبتنی بر روش منطق فازی ارائه میشود. در نهایت نتایج حاصل از طراحی سامانهی هوشمند پیشنهاد شده، با رفتار راننده در حالت واقعی مقایسه میشود.https://jmep.isme.ir/article_239614_7047a7597722b3f59703c13480b12cd9.pdf