انجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477517220150823Parametric study of heat recovery from test engine cell applying the Rankine cycle with organic fluidمطالعه پارامتریک بازیابی گرما از سلول تست موتور با بکارگیری سیکل رانکین با سیال آلی62225863FAفرزاد محمدخانیدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریزناصر شوکتیدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایراننوید فرخیباشگاه پژوهشگران جوان، واحد ایلخچی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلخچی، ایرانفرامرز رنجبردانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20150823To evaluate the performance of an engine, it is needed to test engine experimentally. A Large amount of energy is wasted in the engine test cell. In the present work, in order to generate power from the waste heat, an Organic Rankine Cycle (ORC) is used. The waste heat is recovered in three separate heat exchangers (preheater, evaporator and superheater). These heat exchangers are separately designed, and the whole system is analyzed from the energy and exergy viewpoints. Finally, a parametric study is performed to investigate the effects of heat recovery temperature characteristics on important thermodynamic and heat transfer parameters. The results show that applying the ORC, recovers the heat losses equivalent to 8.85% of the engine power.<em>برای ارزیابی عملکرد موتور لازم است موتور به صورت تجربی آزمایش گردد. مقدار زیادی از انرژی سوخت در محفظه تست موتور تلف میشود. در این مطالعه یک سیکل رانکین با سیال آلی به منظور تولید توان از این گـرمای اتلافی مورد استفاده قــرار گرفته است.گـرمای اتلافی در سه مبادلهکن گرمایی شامل پیشگرمکن، تبخیرکن و فوقگرمکن بازیابی میشود. این مبادلهکنهای گرمایی بصورت جداگانه طراحی شدهاند و کل سیستم از دیدگاه انرژی و اگزرژی تحلیل شده است. در نهایت یک مطالعه پارامتری به منظور بررسی تاثیر مشخصههای دمایی بازیابی گرما بر پارامترهای مهم ترمودینامیکی و انتقال حرارت سیستم انجام شده است. نتایج نشان میدهند که سیکل رانکین با سیال آلی با بهرهگیری از گرمای اتلافی توانی معادل%85/8 توان موتور را بازیابی میکند.</em>https://jmep.isme.ir/article_25863_8508c577c1e6bb0249d9aac40eea650b.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477517220150823Comprehensive numerical study of difference between the aerodynamic coefficients in symmetrical classic airfoil with two different assumptions of transitional and fully turbulent flows in both of compressible and incompressible regimesبررسی جامع عددی تفاوت میان ضرایب آیرودینامیکی یک ایرفویل کلاسیک متقارن با دو فرض جریان گذار و جریان تماماً آشفته در هر دو رژیم تراکم ناپذیر و تراکم پذیر236725864FAمهدی صنیعی نژادپژوهشکده مبینJournal Article20150823<span class="Latin3Char"><span style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">In the following paper, the accuracy of full turbulent K-</span></span><span class="Latin3Char"><span style="font-family: Symbol; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">e</span></span><span class="Latin3Char"><span style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';"> and transitional K-</span></span><span class="Latin3Char"><span style="font-family: Symbol; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">w</span></span><span class="Latin3Char"><span style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';"> models in external aerodynamic capturing of NACA0012 in both incompressible regime (Re number of 6 million) and subsonic compressible regime (Mach number of 0.3 to 0.9 and Re number of 1 million to 100 million) have been comprehensively investigated until using comparison between both results, the differences between full turbulent and transitional flow (combined fully laminar + transition region + fully turbulent) assumptions in aerodynamic coefficients specified accurately. </span></span> <br /> <br /><span class="Latin3Char"><span style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Among these investigations, some sorts of sensitivity analysis, including changes in free-stream Mach number, free-stream Reynolds number, free-stream angle of attack, grid density and free stream turbulence level have been done. Also the effects of transition inception point and affecting parameters, and the magnitude of the conformity between numerical results and theoretical concepts about transition and related effective parameters on the magnitude of lift, drag, lift-slope, pressure distribution, and pressure/friction lift-and-drag coefficients have been investigated in detail. To confirm the validity and the accuracy of the results, the numerical results have been compared with some published references. </span></span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[1]</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Saniei Nejad, M., “<em>Fundamentals of Turbulent Flows and Turbulence Modeling</em>”, Danesh Negar Pub. In Persian (2009).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[2]</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Gregory, N., and Wilby, P.G., “NPL 9615 and NACA 0012 - A Comparison of Aerodynamic Data”, Aeronautical Research Council, London, (1973).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[3]</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Jameson, A., and Mavriplis, D., “Finite Volume Solution of the Two-dimensional Euler Equations on a Regular Triangular Mesh”, AIAA-85-0435, Reno, Nevada, January 14-17 (1985).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[4]</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">McCroskey, W.J., “A Critical Assessment of Wind Tunnel Results for the NACA0012 Airfoil”, NASA Technical Memorandum 100019, USAAVSCOM Technical Report 87-A-5, October (1987).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[5]</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Maksymiuk, C.M., and Pulliam, T.H., “Viscous Transonic Airfoil Workshop Results using ARC2D”, AIAA-87-04 15, AIAA 25th Aerospace Sciences Meeting, Reno, Nevada, January 12-15 (1987).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[6]</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Arias, O., Falcinelli, O., Fico, N., and Elaskar, S., “Finite Volume Simulation of a Flow over a NACA 0012 using Jameson, Maccormack, Shu and Tvd Esquemes”, Mecanica Computacional, Vol. XXVI, pp. 3097-3116, Argentina, Oct. (2007).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[7]</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Barter, G.E., “Shock Capturing with PDE-based Artificial Viscosity for an Adaptive, Higher-order Discontinuous Galerkin Finite Element Method”, Doctor of Philosophy Thesis, Massachusetts Institute of Technology, USA, (2008).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[8]</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Schook, R., “Bypass Transition Experiments in Subsonic Boundary Layers”, Eindhoven University Press Facilities, The Netherlands, (2000).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"> </span> <br /><span style="font-size: 12pt;">[9]</span><span style="font-size: 12pt;">Mayle, R.E., “The Role of Laminar-turbulent Transition in Gas Turbine Engines”, Journal of Turbomachinery, Vol. 113, No. 4, pp. 509-536, Oct, (1991).</span> <br /><span style="font-size: 12pt;" dir="LTR"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[10]<span style="font-variant-numeric: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: 'Times New Roman';"> </span></span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Sveningsson, A., “Transition Modelling – A Review”, Department of Thermo and Fluid Dynamics, Chalmers University of Technology, Gothenburg, Sweden, Oct. (2006).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[11]<span style="font-variant-numeric: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: 'Times New Roman';"> </span></span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Menter, F.R., “Two-equation Eddy-viscosity Turbulence Models for Engineering Applications”, AIAA J., Vol. 32, No. 8, pp. 1598-1605, August, (1994).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[12]<span style="font-variant-numeric: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: 'Times New Roman';"> </span></span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Wilcox</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">, D.C., “Turbulence Modeling for CFD”, DCW Industries, Inc., La Canada, California, (1998).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[13]<span style="font-variant-numeric: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: 'Times New Roman';"> </span></span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Hutchinson</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">, B.R., and Raithby, G.D., “A Multigrid Method Based on the Additive Correction Strategy”, Numerical Heat Transfer, Vol. 9, pp. 511-537, (1986).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">[14]<span style="font-variant-numeric: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: 'Times New Roman';"> </span></span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Weiss, J.M., Maruszewski, J.P., and Smith, W.A., “Implicit Solution of Preconditioned Navier-Stokes Equations, using Algebraic Multigrid”, AIAA J., Vol. 37, pp. 29-36, (1999).</span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR"> </span> <br /><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-size: 16.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;">[15]<span style="font-variant-numeric: normal; font-stretch: normal; font-size: 7pt; line-height: normal; font-family: 'Times New Roman';"> </span></span><span style="font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';">Rumsey, C.L., Smith, B.R., and Huang, G.P., “Description of a Website Resource for Turbulence Model Verification and Validation”, AIAA Paper 2010-4742 40th AIAA Fluid Dynamics Conference, Chicago, IL, June 28-July 1 (2010).</span><em>در مقالة پیش رو دقت مدل آشفتگی دو معادلهای K-w SSTو مدل گذار K-w Transition در تسخیر فیزیک آیرودینامیک خارجی حول ایرفویل کلاسیک ناکای سری0012 یا در اصطلاح NACA0012در هر دو رژیم تراکم ناپذیر (با عدد رینولدز 6 میلیون) و تراکم پذیر زیرصوت (با اعداد ماخ 3/0 الی 9/0 و اعداد رینولدز 1 میلیون الی 100 میلیون) بررسی دقیق شده اند تا با مقایسة نتایج بتوان اختلاف میان فرض جریان تماماً آشفته با فرض جریان گذار (جریان ترکیبی تماماً آرام+ ناحیة گذار + جریان تماماً آشفته) برروی ضرایب آیرودینامیکی را به درستی مشخص نمود. در همین راستا تعداد قابل توجهی از حساسیت سنجیها مشتمل بر تغییر درعدد ماخ جریان آزاد (در رژیم تراکم پذیر)، عدد رینولدز جریان آزاد، تغییر در زاویة حملة جریان برخوردی، تغییر در تراکم شبکة محاسباتی و تغییر در شدت آشفتگی جریان آزاد هستند. در هر تحلیل سعی شده است تا حساسیت نقطة وقوع گذار و پارامترهای تاثیر گذار بر آن در نتایج عددی حاصله و میزان انطباق نتایج بر مبانی تئوریک منتشره در خصوص فیزیک گذار<strong>[1]</strong> و نیز پارامترهای تاثیرگذار بر روی اندازة برآ، پسا، شیب منحنی برآ، توزیع فشار و ضرایب برآ و پسای اصطکاکی و فشاری این ایرفویل مورد بررسی دقیق قرار گیرند. کلیة نتایج به دست آمده در این مقاله و استنتاج های به عمل آمده از روی نتایج عددی، با تعداد زیادی از نتایج منتشره در مقالات معتبر مقایسه دقیق شده اند</em><br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] Transition <br /> تاریخ دریافت: 21/11/92، تاریخ پذیرش: 22/04/94https://jmep.isme.ir/article_25864_765f0d40b73b2f5040cae29e764cda93.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477517220150823Analytical and field study of environmental parameters affecting on performance of Heller cooling towers from economical point of viewبررسی میدانی و تحلیلی اثر عوامل محیطی بر عملکرد برجهای خنککن خشک هلر از دیدگاه اقتصادی688225865FAمحمدعلی اردکانیدانشیار، پژوهشکده مهندسی، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانفواد فرحانیپژوهشکده مهندسی مکانیک، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، تهران، ایرانمحسن مزیدیپژوهشکده مهندسی مکانیک، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، تهران، ایرانJournal Article20170522Ambient temperature variations and cross winds are the most important environmental parameters affecting the performance of cooling towers, which can result in considerable economical losses to a power plant. In this paper, field and analytical study of these parameters and their effects on the performance of Heller cooling towers from economical point of view have been presented for a typical 240 MW power plant. Results show that at constant ambient temperature, with the increase in wind speed up to 6 m/s, the performance of the steam section of the power plant decreases by an average of 2.52%. Similarly, under still-air condition (no-wind condition), a 10 °C increase in the ambient temperature results in about 3.4% decrease in the performance of the steam section. The percentages of decrease in the performance of the steam section of the power plant are equivalent to reduction in the produced power amounting to 16.8 MW and 24 MW, respectively.از جمله عوامل محیطی موثر بر عملکرد برجهای خنککن هلر تغییرات دمای محیط و وزش باد است که باعث اختلال در کارکرد عادی برج ها شده و میتواند مشکلات اقتصادی قابل توجهای به همراه داشته باشد. در این مقاله با استفاده از تحقیقات میدانی، تحلیلی تاثیر این عوامل به طور مجزا بر عملکرد حرارتی بخش بخار یک نیروگاه نمونه با تولید 240 مگاوات ساعت، بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش سرعت باد تا 6 متربرثانیه در شرایط دمای محیط ثابت، بازده بخش بخار بطور میانگین 52/2% و به ازای افزایش 10 درجه سانتیگرادی دمای محیط در شرایط عدم وزش باد، بازده این بخش 4/3% کاهش مییابد که این مقدار به ترتیب معادل 8/16 و 24 مگاوات ساعت است. https://jmep.isme.ir/article_25865_a36e070e1cc7cce822434302b832838a.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477517220150823Simulation of partial cavitation over the symmetrical circular and elliptical crosss sections using the boundary element methodشبیه سازی کاویتاسیون جزئی حول هندسه های با مقاطع دایروی و بیضوی به روش المان مرزی8310625866FAمهدی نوروزیگروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهدمحمدحسن جوارشکیانگروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمحمود پسندیده فردگروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهدJournal Article20150823<span class="hps"><span>In this research a software is developed to simulate the partial cavitation over the axisymmetric and quasi three-dimensional bodies using a Boundary Element Method (BEM).According to desirable convergenceof axisymmetric simulation in BEM, first the axisymmetric cavitation flow is simulated and this result is used to simulate quasi three-dimensional bodies. In order to simulate the cavitation flow, the source and dipole rings are distributed on body and cavity boundaries, Using Green's theorem integral expression and to simulate closure of cavity, two models is used: simple closure model and re-entrant jet model. The constant length of the cavity is initial prediction and the cavitation number and shape of cavity are the main results of this simulation. The validation of solution, the Navier-Stokes equations based on mixture model is compared to BEM results in convergense and accuracy. Compression between this results and other experimental and numerical simulation show the ability of BEM in simulation of cavitation flows with desirable convergence and relatively good accuracy. </span></span><em><span lang="FA" dir="RTL">در این تحقیق با استفاده از روش المان مرزی، نرمافزاری جهت شبیهسازی جریان کاویتاسیون جزئی حول هندسههای با مقاطع دایروی (متقارن محوری) و بیضوی (شبهسهبعدی) ارائه میشود. با توجه به سرعت بالای همگرایی تحلیل متقارن محوری در روش المان مرزی، ابتدا جریان کاویتاسیون حول هندسههای با مقطع دایروی شبیهسازی شده و سپس از نتایج این تحلیل جهت شبیهسازی جریان حول هندسههای با مقطع بیضوی استفاده میشود. بدین منظور، با استفاده از بیان انتگرالی تئوری گرین، رینگهای چشمه و دوگان روی مرزهای حل توزیع و برای شبیهسازی انتهای کاویتی، از دو مدل ساده و جت بازگشتی استفاده میشود. طول کاویتی مقداری ثابت و ورودی مسأله است و شکل کاویتی و عدد کاویتاسیون از نتایج این شبیهسازی است. بهمنظور اعتبارسنجی نتایج، معادلات ناویر-استوکس بهروش مخلوط چندفاز نیز حل شده و سرعت همگرایی و دقت آن با نتایج روش حاضر مقایسه میشود. مقایسه نتایج حاضر با نتایج تجربی و عددی توانایی این روش را در شبیهسازی جریان کاویتاسیون جزئی حول هندسههای با مقاطع دایروی و بیضوی را با سرعت همگرایی بالا و دقت نسبتاً مطلوب تایید میکند.</span></em>https://jmep.isme.ir/article_25866_1d95121544611448d41d67863e244117.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477517220150823Performance enhancement of air coolers using the flow turbulatorبهبود عملکرد کولرهای هوایی با استفاده از آشفته ساز جریان10712425867FAسیروس صائبدانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانمحمدرضا جعفری نصردانشکده مهندسی مکانیک، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمد قدیمیدانشکده مهندسی مکانیک، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانJournal Article20150823<span>Applications of heat transfer enhancement by tube inserts (turbulators) have been used in many industries such as power plants, refineries and petrochemicals plants. The main objective is typically viewed primarily as a means to improve and to intensify the thermal performance, size and capital cost reduction of heat exchangers and air coolers. This article introduces a procedure for considering of heat transfer enhancement in a typical air cooler using different turbulators such as Wire coils, Twisted tape and Wire matrixes. Due to increase of the effective surface area, increase of eddies and back mixing in fluid and consequently increase of heat transfer rate, the required heat transfer area is reduced significantly. The case study shows application of wire coil inserts is more effective than others and goes beyond the size reduction. The comparison is revealed that about 20 percent improvement in total cost for 10 years operation of the existing air cooler equipped with the turbulator</span><em><span lang="FA" dir="RTL">کولرهای هوایی (مبدلهای حرارتی هوا خنک) یکی از مهمترین و پرکاربردترین اجزاء سیستمهای تبادل انرژی در صنایع نیروگاهی، پتروشیمی و پالایشگاهی هستند که وظیفه خنک کاری سیال سیستم را به واسطه هوا بر عهده دارند. از آنجایی که امروزه مقوله انرژی و آلودگی های محیط زیست در دنیا از اهمیت بالایی برخوردار گردیده، طراحی کولر هواییبا کمترین مصرف انرژی الکتریکی و استهلاک قطعات مورد توجه مهندسان قرار گرفته است. بهبود عملکرد کولرهای هوایی از نقطه نظر حرارتی، کاهش نرخ رسوب گرفتگی و هزینه های تعمیرات و نگهداری یکی از موضوعات پژوهشی کاربردی است که در این مقاله برای تبیین آن تلاش شده است. در این مطالعه نصب وسایل آشفته ساز که در واقع افزاینده ضریب انتقال حرارت سیال در سمت لوله های دستگاه است مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مطالعه موردی، عملکرد سیستم آب خنک کاری یک نیروگاه گازی با استفاده از مدلسازی آشفته سازهای جریان مختلف (سیم فنری، نوارهای تابیده و شبکه سیمی)</span><span lang="FA" dir="RTL">به صورت مقایسه ای مورد بررسی قرار گرفته و ملاحظه گردید که آشفته ساز نوع سیم فنری در آن کاربری مناسب تر عمل می نماید. مقایسه ای نیز در خصوص مصرف انرژی بین طرح اولیه و طرح ارتقاء یافته کولر هوایی در فصول مختلف سال انجام شده است که حاصل عدم نیاز به حضور یکی از فن ها در مدار در بدترین شرایط بهره برداری است. بررسی اولیه اقتصادی نیز نشان میدهد اجرای این روش 20 درصد بهبود اقتصادی در طول 10 سال استفاده از آن را در بر خواهد داشت. </span></em>https://jmep.isme.ir/article_25867_c45ee85e57360dac247efe248234c11a.pdf