انجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477514120120521-تحلیل المان محدود تغییر شکلهای بزرگ تیر با استفاده از تئوری های کلاسیک و مکانیک محیط پیوسته61944454FAمنصور درویزهاستاد، دانشکده فنی، دانشگاه گیلانابوالفضل درویزهاستاد، دانشکده فنی، دانشگاه گیلانرضا انصارینویسنده مسئول، استادیار، دانشکده فنی، دانشگاه گیلانعلی علی جانیدانشجوی دکترا، دانشکده فنی، دانشگاه گیلانJournal Article20200822<em>در این مطالعه رفتار غیرخطی هندسی تیر با فرض ثابت بودن خواص مادی جسم، به کمک روش المان محدود مورد بررسی قرار میگیرد. به منظور مطالعه رفتار تیر دو رهیافت ارائه میگردد؛ در هر دو رهیافت، تیر با المانهای یک بعدی مرتبه 2 مدلسازی میشود: در رهیافت اول که بر پایه روابط مکانیک محیط پیوسته استوار است؛ با استفاده از گرادیان تغییر شکل و تعیین کرنش گرین یک استراتژی لاگرانژی (اولیه) برای تحلیل ارائه میگردد و در رهیافت دوم با بکارگیری تئوریهای کلاسیک تیر و استفاده از فرضهای ساده کننده، مدل دیگری برای بررسی رفتار غیرخطی معرفی میشود.</em>https://jmep.isme.ir/article_44454_4546677a69633367e8e2f4ecdd691b49.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477514120120521-ردیابی ترک عرضی در لوله های حاوی سیال تحت فشار داخلی203944460FAمحمد حسین زادهنویسنده مسئول، دانشجوی دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، باشگاه پژوهشگران جوان، مشهد،ایرانانوشیروان فرشیدیان فردانشیار، بخش مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20120823<em>در این مقاله یک روش غیر مخرب جهت تعیین فرکانس و ردیابی ترک در لوله های ترک دار حاوی سیال تحت فشار با استفاده از روش ماتریس انتقال و بهره گیری از شکل مد اول ارائه شده است . لوله ترک دار مورد نظر دارای شرایط مرزی دو سر مفصل می باشد و ترک در آن به صورت یک فنر پیچشی مدل شده است. وجود ترک باعث می شود که انعطاف پذیری محلی تغییر یافته و در رفتار دینامیکی سازه تغییراتی به وجود آید و در نتیجه تغییر در فرکانس طبیعی را به دنبال خواهد داشت. در این مقاله از رفتار غیر خطی ترک صرف نظر شده و ترک به صورت باز مدل شده است . در ادامه، اثر تغییر موقعیت و عمق ترک روی فرکانس طبیعی برای چندین حالت مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. به دلیل وجود خطایی که در مدل ذکر شده برای انعطاف پذیری ناشی از ترک وجود دارد، از ضریب تصحیح استفاده شده است تا نتایج حاصل از روش ماتریس انتقال، در حالتی که سیستم دارای ترک است، هماهنگی و تطابق بیشتری با داده های تجربی داشته باشد. پس از این مرحله، شکل مد اول لوله حاوی سیال تحت فشار به ازای دو موقعیت مختلف ترک و عمق متفاوت، در فشار 0.981 Mpa به دست آمده است. در ادامه، از تفاضل شکل مدهای لوله سالم و لوله ترک دار، موقعیت ترک به دست می آید. در پایان نتایج به دست آمده از روش ماتریس انتقال با نتایج سایر محققان (روش های تجربی) مقایسه می شود. نزدیکی نتایج (به خصوص تا مد دوم)، نشان دهنده دقت بالای روش ماتریس انتقال است.</em>https://jmep.isme.ir/article_44460_0c07dff661f474325f9800f64e46777f.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477514120120521-محاسبه منحنی رشد ترک در پوسته های استوانه ای تحت تأثیر بار ثابت مکانیکی و محیط خورنده به کمک توابع آسیب405244464FAمهران زرکشنویسنده مسئول، دانشجوی دکترای مکانیک، دانشگاه فنی مسکو، روسیهگومر حسین اویچدانشیار، دانشگاه فنی مسکو، روسیهJournal Article20120823<em>بسیاری از لوله ها و مخازن در صنایع،تحت تأثیر همزمان فشار درونی و محیط خورنده قراردارند.می دانیم که هریک ازدو عامل یاد شده نقشی در رشد ترکهای موجود در این پوسته ها ایفا می کنند. در این مقاله ، نخست به بررسی تأثیر این عوامل بر دوران نهفتگی ترک می پردازیم.برای اینکار از مفاهیم نرخ آزاد سازی انرژی و مقاومت ماده در برابر رشد ترک استفاده می کنیم. پس ازپایان دوران نهفتگی، مرحله رشد ترک آغاز می شود. در این قسمت به کمک توابع تجربی آسیب، معادلات حاکم بر رشد ترک را یافته و سپس منحنی رشد ترک ومنحنی سرعت رشدآنرا می یابیم. بدیهی است که این رشد تا رسیدن ترک به طول بحرانی دارای اهمیت است. در ادامه به بررسی عواملی که بر این نمودارها تأثیر گذارند مانند: طول اولیه ترک، فشاردرونی مخزن وغلظت محیط خورنده خواهیم پرداخت.برای سهولت کار، یک برنامه کامپیوتری در محیط تهیه شده است.</em>https://jmep.isme.ir/article_44464_6f30b15ff741cfb0a443de85d16fc570.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477514120120521-کنترل خمینه لغزشی دینامیکی برای میکروسکوپ تونلی روبشی537344465FAمجتبی شأنیکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمحسن بهرامینویسنده مسئول، استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیرمحرم حبیب نژاد کورایماستاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایرانبهروز ابراهیمیاستادیار، پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم تحقیقات و فناوریJournal Article20120522<em>این مقاله به کنترل مسیر حرکت روبش در میکروسکوپ تونلی روبشی می پردازد که می تواند در نانو فناوری، مانند جابجایی در مقیاس نانو با استفاده از میکروسکوپهای پروب روبشی کاربرد داشته باشد. بدین منظور دو رویکرد برای کنترل ارائه شده است. اولی روش کنترل وارونگی مبتنی بر مدل است که به منظور مقایسه نتیجه خمینه لغزشی دینامیکی با یک مرجع موثق، ذکر شده است. دومی کنترل خمینه لغزشی دینامیکی است. در این مقاله نشان داده شده است که کنترل مد لغزشی برای میکروسکوپ تونلی روبشی قابل اعمال نیست. کنترل خمینه لغزشی دینامیکی امکان اعمال مد لغزشی را برای هر مدل غیر مینیمم فازی که صفرهایی در نیمه سمت راست صفحه مختلط دارد را فراهم می سازد. مزیت اصلی خمینه لغزشی دینامیکی همانند مد لغزشی، مقاوم بودن آن در برابر اغتشاش، نا معینی و دینامیکهای مدل نشده می باشد که فرمول بندی کامل آن برای حالت مدلهای خطی ارائه شده است. در مقایسه نتایج دو روش کنترل ارائه شده مشاهده می شود که خمینه لغزشی دینامیکی نتیجه بهتری نسبت به کنترل وارونگی مبتنی بر مدل از خود نشان می دهد.</em>https://jmep.isme.ir/article_44465_be824d3762f7facf86667b079b215b28.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477514120120521-طراحی و پیادهسازی کنترلر شبکه عصبی برای سیستم ضدنوسانِ بار جرثقیلهای سقفی749444466FAحامد سعیدیکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیرمهیار نراقینویسنده مسئول، استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیرابوالقاسم اسدالله راعیدانشیار، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20120522<em>انتقال سریع و بدون نوسان بار توسط جرثقیلهای سقفی زمینهای مطرح برای پژوهش میباشد. در این مقاله یک کنترلر شبکه عصبی خود تنظیمکننده برای جرثقیل سقفی، با هدف جابجایی دقیق بار و دفع نوسان آن ارائه گردیدهاست. این کنترلر میتواند بخش عمده نوسان بار را در ابتدای حرکت دفع کند و درنتیجه بار با نوسان کمی جابجا شود. نتایج نشان میدهد که کنترلر شبکه عصبی با روش تعلیم پیشنهادی این مقاله، نسبت به کنترلر PID با بهره ثابت و در زمانی مشابه، میتواند نوسان بار را به شکل بهتری دفع کند و برای مسافتهای طولانی مناسبتر است. قابلیت پیادهسازی تجربی این کنترلر با استفاده از یک مدل آزمایشگاهی جرثقیل سقفی به اثبات رسیده و نتایج صحهگذاری شدهاست.</em>https://jmep.isme.ir/article_44466_5e255b214237d5eebcdee20e218aceb7.pdf