انجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477514220120822-بررسی رفتار انتقال آب در پیل سوختی غشا پلیمری62944449FAابراهیم افشارینویسنده مسئول، استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مکانیک، دانشگاه اصفهانسید علی جزایریدانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، تهرانJournal Article20200822<em>در این مطالعه، یک مدل دو بعدی و دو فازی پیل سوختی غشا پلیمری به منظور بررسی رفتار انتقال و تغییر فاز آب توسعه داده شده و روشهای مختلف انتقال آب شامل پخش، جابجایی و درگ الکترو - اسمزیک در داخل غشا و تغییر فاز آب در لایه پخش گاز کاتد ارزیابی و تحلیل شده است. بدین منظور، معادلات پیوستگی، ممنتم، بقا اجزا و شارژ به همراه روابط سینتیک الکتروشیمیایی در نواحی مختلف پیل سوختی به صورت کوپل، با یک مدل تک ناحیهای و به روش عددی حل شدهاند و تاثیر انتقال و تغییر فاز آب بر عملکرد پیل سوختی بررسی شده است. نتایج نشان میدهد رژیمهای مختلف انتقال آب بر افتهای داخلی پیل، شناوری کاتد و شرایط تعادل آب در پیل تاثیر میگذارد و میتوان با استفاده از پارامتر کلیدی درصد رطوبت گازهای ورودی، تغییر فاز آب و شناوری را در پیل سوختی غشا پلیمری مدیریت کرد.</em>https://jmep.isme.ir/article_44449_5d379d3c168f8b6cd927afb8745b6190.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477514220120822-ارزیابی عملکرد سیستم خنککاری موتور احتراق داخلی دیزل304444451FAعیوض اکبریاننویسنده مسئول، دانش آموخته کارشناسی ارشد مکانیک ماشینهای کشاورزی، دانشگاه تبریزسید مهدی لشکرپوردانشجوی دکتری مکانیک تبدیل انرژی، دانشگاه علوم تحقیقات تهرانسید اسماعیل رضویدانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریزJournal Article20120822<em>عملکرد بهینه موتور زمانی اتفاق میافتد که دمای موتور در حالت بهینه خود، ثابت نگه داشته شود. سیستم خنککاری دمای موتور را تا دمای بهینه رسانده و سپس آن را ثابت نگاه میدارد. با انتخاب صحیح رادیاتور، عملکرد سیستم خنککاری و به موازات آن عملکرد موتور بهبود مییابد. برای انتخاب رادیاتور مناسب باید محاسبات انتقال گرما انجام شده و سپس اقدام به طراحی و ساخت نمود. ولی در انتخاب رادیاتور مناسب ازبین رادیاتورهای موجود میبایست تستهای عملکردی بر روی رادیاتور نصب شده بر محصول (موتور ژنراتور، پمپ، تراکتور، کامیون، کمباین و ... ) باید انجام گیرد. با توجه به اینکه تست رادیاتور ممکن است در زمانها و در شرایط دمای هوای متفاوت صورت گیرد، باید روشی برای ارزیابی در شرایط مختلف ارائه گردد تا بتوان با دقت بالا عملکرد رادیاتور در سیستم خنککاری را ارزیابی کرد. در این مقاله با استفاده از کارهای انجام شده در گذشته همچنین با استفاده از تستهای انجام شده بر روی رادیاتور موتور ژنراتور، روشی معرفی گردید که بتوان به وسیله آن رادیاتور و سیستم خنککاری موتور را ارزیابی نمود.</em>https://jmep.isme.ir/article_44451_793f80744274c6ec693a2f88f4bd285e.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477514220120822-بررسی تاثیر صفحههای جداکننده بین کانتینر و کابین در آیرودینامیک ون-کامیون و مصرف سوخت آن465944469FAکوروش گودرزینویسنده مسئول، استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه یاسوجمحمد حسن شجاعی فرداستاد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت تهرانروح اله طالبیاستادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت تهرانشهاب الدین شهنازدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت تهرانJournal Article20120823<em>آیرودینامیک و نقش آن در کاهش نیروی مقاومت هوا، کاهش مصرف سوخت، کنترل خودرو و نیز کاهش سرو صدا، موضوعی است که امروزه فراوان به آن پرداخته میشود. در این مقاله به بررسی نقش صفحات جداکننده بین کانتینر و کابین در آیرودینامیک ون-کامیونها پرداخته شده است. بدین منظور در ابتدا با تحلیل مدل سادهای از یک ون-کامیون با استفاده از نرم افزار Ansys-CFX و محاسبه ضریب درگ آن، نتایج حاصل شده با دادههای تجربی مقایسه گشته و پس از صحهگذاری بر مراحل مختلف تحلیل، با اضافه کردن صفحههای جدا کننده، حالات مختلفی از نحوه قرارگیری آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. افزایش تعداد صفحهها، محل قرارگیری آنها و ارتفاع هر کدام از صفحات از جمله مواردی هستند که در این مقاله به بحث گذاشته شدهاند. نتایج نشان میدهد که افزایش تعداد صفحهها باعث کاهش ضریب درگ و مصرف سوخت شده و بهبود شرایط آیرودینامیکی را سبب خواهد شد. همچنین افزایش فاصله صفحهها از قسمت جانبی کانتینر نیز به طور کلی باعث کاهش ضریب درگ و درنهایت کاهش مصرف سوخت میگردد. این در حالی است که قاعدهای کلی برای تاثیر ارتفاع صفحهها بر ضریب درگ ون- کامیون و مصرف سوخت آن نمی توان عنوان کرد.</em>https://jmep.isme.ir/article_44469_6fa99a383aa69502f90ac499f65e5970.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477514220120822-نرخ چگالش در سیستمهای سرمایشی تابشی سقفی در اقلیمهای ایران و راهکارهای مقابله با آن607644470FAسید امیررضا حسینیدانشجوی کارشناسی ارشد، بخش مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانمهدی معرفتنویسنده مسئول، دانشیار، بخش مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانسید علیرضا ذوالفقاریاستادیار، بخش مهندسی مکانیک، دانشگاه بیرجند، بیرجندJournal Article20120823<em>پدیده چگالش بخار آب بر روی سطوح سرد پانلهای سرمایشی تابشی، بکارگیری این سیستمها را در مناطقی با آب و هوای مرطوب محدود میکند. در این تحقیق استفاده از سیستم سرمایشی تابشی سقفی در اقلیمهای متفاوت آب و هوایی ایران از لحاظ وقوع پدیده چگالش امکانسنجی شده است. محاسبه نرخ دقیق چگالش در پنج اقلیم ایران نشان میدهد که با بکارگیری یک طراحی حرارتی مطلوب برای ساختمان، این سیستم سرمایشی در سه اقلیم گرم خشک، سرد و بیابانی بدون مشکل چگالش خواهد بود. بکارگیری این سیستم در دو اقلیم گرم مرطوب و معتدل مرطوب با مشکل جدی از لحاظ چگالش مواجه است. بکارگیری طراحی حرارتی مطلوب توانسته است تا 30 درصد از میزان چگالش را در این دو اقلیم بکاهد.</em>https://jmep.isme.ir/article_44470_09c04afc9e4bc11b185633a87288d3a5.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477514220120822-بهبود عملکرد سیستم کنترل رباست چند متغیره بویلر769144471FAمهدی پارسانویسنده مسئول، کارشناس ارشدکنترل، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهدعلی وحیدیان کامیاداستاد، گروه ریاضی و برق، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهدمحمد باقر نقیبی سیستانیاستادیار، گروه برق، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200823<em>به منظور دستیابی به عملکرد مناسب در سیستم بویلر- توربین یک نیروگاه حرارتی، پارامترهای فشار درام، </em><em>سطح آب </em><em>درام و بار خروجی باید به طور مناسب کنترل شوند</em><em>. در این سیستم معمولاً از کنترل تناسبی انتگرالی چند حلقهای (نامتمرکز) به خاطر مزایای پیاده سازی صنعتی آن استفاده میشود. این کنترلرها در شرایط نرمال سیستم دارای کارایی مناسبی میباشند ولی با تغییر شرایط عادی سیستم معمولاً نیاز به تنظیم های مجددی خواهند داشت. یک روش مفید برای غلبه بر این مشکلات استفاده از کنترل رباست چند متغیره میباشد. این روش طراحی منجر به حذف صفر و قطب میان مدل سیستم اصلی و کنترلر در مورد تمام قطب های پایدار سیستم جبران نشده میشود و همچنین قطب های حلقه بسته سیستم شامل تصویر آینهای (نسبت به محور موهومی) تمام قطبهای ناپایدار سیستم اصلی میشود. در این مقاله برای رسیدن به عملکرد و رباستنس مناسب در سیستم بویلر- توربین و غلبه بر مشکل ذکر شده از </em><em>ترکیب تبدیل دوخطی و روش سنتز استفاده میشود که در مقایسه با به کارگیری کنترل رباست چندمتغیره معمولی، پاسخ سیستم دارای زمان نشست به مراتب کمتر و میرایی بهتری میباشد و در کل با به کارگیری این روش عملکرد سیستم در کنترل پارامترهای مهم بهبود چشمگیری پیدا میکند.</em>https://jmep.isme.ir/article_44471_887700747aa82a94396b9b657b09183c.pdf