انجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477513420120220-حل حجم محدود بر اساس مشخصههای مجازی برای جابجایی طبیعی حول یک استوانه افقی71844640FAسید اسماعیل رضویدانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریزوحید فرهنگ مهرنویسنده مسئول، دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریزJournal Article20110902-<em><span lang="FA" dir="RTL">در</span><span lang="FA" dir="RTL">تحقیق</span><span lang="FA" dir="RTL">حاضر،</span><span lang="FA" dir="RTL">حل</span><span lang="FA" dir="RTL">حجم</span><span lang="FA" dir="RTL">محدود</span><span lang="FA" dir="RTL">بر</span><span lang="FA" dir="RTL">اساس</span><span lang="FA" dir="RTL">مشخصهها</span><span lang="FA" dir="RTL">(</span><span>CB</span><span lang="FA" dir="RTL">)</span><span lang="FA" dir="RTL">برای</span><span lang="FA" dir="RTL">اخذ</span><span lang="FA" dir="RTL">جوابهای</span><span lang="FA" dir="RTL">دقیق،</span><span lang="FA" dir="RTL">بهبود</span><span lang="FA" dir="RTL">سرعت</span><span lang="FA" dir="RTL">همگرایی</span><span lang="FA" dir="RTL">و پایداری</span><span lang="FA" dir="RTL">عددی</span><span lang="FA" dir="RTL">جریانهای</span><span lang="FA" dir="RTL">تراکمناپذیر</span><span lang="FA" dir="RTL">لزج</span><span lang="FA" dir="RTL">توسعهیافتهاست.</span><span lang="FA" dir="RTL">تراکمپذیری</span><span lang="FA" dir="RTL">مصنوعی</span><span lang="FA" dir="RTL">بهعنوان خوش</span><span lang="FA" dir="RTL">رفتار</span><span lang="FA" dir="RTL">ساز</span><span lang="FA" dir="RTL">در</span><span lang="FA" dir="RTL">مطالعه ما</span><span lang="FA" dir="RTL">در</span><span lang="FA" dir="RTL">نظرگرفتهشده</span><span lang="FA" dir="RTL">و</span><span lang="FA" dir="RTL">طرح</span><span lang="FA" dir="RTL">رانگ-کوتای</span><span lang="FA" dir="RTL">مرتبه</span><span lang="FA" dir="RTL">پنج</span><span lang="FA" dir="RTL">برای</span><span lang="FA" dir="RTL">پایش</span><span lang="FA" dir="RTL">زمانی</span><span lang="FA" dir="RTL">استفادهشدهاست.</span><span lang="FA" dir="RTL">گامبندی</span><span lang="FA" dir="RTL">محلی</span><span lang="FA" dir="RTL">زمان</span><span lang="FA" dir="RTL">و</span><span lang="FA" dir="RTL">هموار سازی</span><span lang="FA" dir="RTL">صریح</span><span lang="FA" dir="RTL">ماندهها</span><span lang="FA" dir="RTL">بهعنوان</span><span lang="FA" dir="RTL">تکنیکهای</span><span lang="FA" dir="RTL">تسریع</span><span lang="FA" dir="RTL">همگرایی</span><span lang="FA" dir="RTL">بهکارگرفتهشدهاند.</span><span lang="FA" dir="RTL">شارهای</span><span lang="FA" dir="RTL">جابجایی</span><span lang="FA" dir="RTL">با</span><span lang="FA" dir="RTL">طرح</span><span lang="FA" dir="RTL">شار</span><span lang="FA" dir="RTL">مرتبه</span><span lang="FA" dir="RTL">بالا</span><span lang="FA" dir="RTL">مشابه</span><span lang="FA" dir="RTL">طرح</span><span>Roe</span><span dir="RTL"> </span><span> </span><span lang="FA" dir="RTL">محاسبهشدهاند.</span><span lang="FA" dir="RTL">این</span><span lang="FA" dir="RTL">روش</span><span lang="FA" dir="RTL">اعداد</span><span lang="FA" dir="RTL">کورانت</span><span lang="FA" dir="RTL">(</span><span>CFL</span><span lang="FA" dir="RTL">)</span><span lang="FA" dir="RTL">بالایی</span><span lang="FA" dir="RTL">را</span><span lang="FA" dir="RTL">تامینمیکند</span><span lang="FA" dir="RTL">و</span><span lang="FA" dir="RTL">سرعت</span><span lang="FA" dir="RTL">همگرایی</span><span lang="FA" dir="RTL">و</span><span lang="FA" dir="RTL">دقت</span><span lang="FA" dir="RTL">خوب در</span><span lang="FA" dir="RTL">گستره</span><span lang="FA" dir="RTL">وسیعی</span><span lang="FA" dir="RTL">از</span><span lang="FA" dir="RTL">اعداد</span><span lang="FA" dir="RTL">رایلی</span><span lang="FA" dir="RTL">1تا10000برای</span><span lang="FA" dir="RTL">جریان</span><span lang="FA" dir="RTL">جابجایی</span><span lang="FA" dir="RTL">طبیعی</span><span lang="FA" dir="RTL">حول</span><span lang="FA" dir="RTL">یک</span><span lang="FA" dir="RTL">استوانه</span><span lang="FA" dir="RTL">دایروی</span><span lang="FA" dir="RTL">افقی</span><span lang="FA" dir="RTL">بهعنوان</span><span lang="FA" dir="RTL">مطالعه موردی،</span><span lang="FA" dir="RTL">آشکارمینماید.</span><span lang="FA" dir="RTL">نتایج</span><span lang="FA" dir="RTL">حاصل</span><span lang="FA" dir="RTL">با</span><span lang="FA" dir="RTL">اطلاعات</span><span lang="FA" dir="RTL">محک</span><span lang="FA" dir="RTL">موجود</span><span lang="FA" dir="RTL">در</span><span lang="FA" dir="RTL">ادبیات</span><span lang="FA" dir="RTL">فن</span><span lang="FA" dir="RTL">مقایسه</span><span lang="FA" dir="RTL">شدهاند</span><span lang="FA" dir="RTL">و</span><span lang="FA" dir="RTL">توافق</span><span lang="FA" dir="RTL">خوبی</span><span lang="FA" dir="RTL">با</span><span lang="FA" dir="RTL">آنها</span><span lang="FA" dir="RTL">مشاهده میشود.</span></em>انجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477513420120220-مدل سازی جریان سیال تراکم ناپذیر بین دو استوانه غیر هم مرکز با طرح MCB193144641FAسید اسماعیل رضویدانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریزارسلان آقازادهنویسنده مسئول، کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریزJournal Article20110902-<em>در مقاله حاضر استوانه های غیر هم مرکز مشابه با یک یاتاقان ژورنال بررسی می شود. معادلات ناویرـ استوکس همراه با تراکم پذیری مصنوعی به کار رفته و روش حجم محدود همراه با یک طرح عددی جدید استفاده می شود. نتایج حاصل با نتایج به دست آمده از سایر روش ها از جمله روش میان گیری برای محاسبه شارها، مقایسه خواهد شد. برنامه ای توسط مولفان به زبان فرترن 90 نوشته شده و برای گسسته زمانی از رانگ ـ کوتا مرتبه 4 به منظور بهبود حدود پایداری استفاده می شود. حل معادلات صریح بوده و تراکم پذیری مصنوعی برای محاسبه فشار به کار رفته است. هندسه مساله دو استوانه غیر هم مرکز خواهد بود، همچنین تاثیر شیارهای محوری بر روی استوانه خارجی در موقعیت های مختلف بررسی شده و با حالت ساده مقایسه می شود. </em>انجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477513420120220-بررسی ترمواکونومیک استفاده از انرژی خورشیدی با هدف گرمایش گازطبیعی درایستگاه CGS شهر ساری324546254FAاحمد عربکوهسارکارشناس ارشد، گروه مکانیک، واحد مینودشت، دانشگاه آزاد اسلامیمحمود فرزانه گرددانشیار، گروه مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرودمهدی دیمی دشت بیاضنویسنده مسئول، دانشجوی دکترا، گروه مکانیک، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20201013-<em>در ایستگاههای تقلیل فشار گاز شهری( ) یک قسمت گرم کننده گاز ( ) وجود دارد. اهمیت قسمت گرمکن در ایستگاه از آن جهت است که برای جلوگیری از هیدراته شدن گاز دمای گاز قبل از کاهش فشار در ایستگاه باید افزایش یابد. هیترهای رایج که از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده می کنند، عموماً مصرف سوخت بسیار زیادی دارند. نویسندگان مقاله بر این سعی هستند تا امکان جایگزینی انرژی خورشیدی بجای این هیترها را بررسی نمایند. دراین مطالعه در ابتدا با استفاده از روش معتبر انگستروم شار خورشیدی تابیده شده شهر ساری محاسبه می گردد. سپس با ارزیابی های اقتصادی تعداد کلکتور بهینه انتخاب می شود. در نهایت بررسی اقتصادی سیستم صورت خواهد گرفت.</em>انجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477513420120220-بررسی عددی لایه های مرزی آشفتة مافوق صوت تشکیل شده بر روی صفحات صیقلی و زبر467646257FAمهدی صنیعی نژادنویسنده مسئول، کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، گرایش تبدیل انرژی، شرکت دانش صنعت امین، تهرانمحمود مانیاستاد، دانشکده مهندسی هوافضا، گرایش آیرودینامیک، دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20201013-در این مقاله دقت مدل های آشفتگی K-e و K-w در تسخیر فیزیک لایة مرزی مافوق صوت تشکیل شده بر روی صفحات تخت صیقلی و زبر بررسی شده است. برای صفحات صیقلی حساسیت سنجی جامعی مشتمل بر تغییر در نوع مدل، تغییر در تراکم شبکه ( و به تبع آن اندازة y<sup>+</sup> المان های مجاور دیواره ) و تغییر در اندازة ضریب C<sub>m</sub> ( برای مدل آشفتگی K-e ) و برای صفحات زبر مشتمل بر تغییر ثابت زبری C<sub>Ks</sub> و نیز وابستگی نتایج به اندازة ( به عنوان عدد بدون بعد متناظر با ارتفاع زبری در صفحات زبر ) انجام شده است. همچنین تاثیرات تراکم پذیری جریان بر روی پدیدة آرام سازی مجدد یک لایة مرزی آشفته و در نهایت دقت این دو مدل در تسخیر Cf/Cf<sub>0</sub> در اعداد ماخ زیر 5 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصله حاکی از دقت قابل توجه مدل آشفتگی SST K-w و در رتبة بعد، مدل آشفتگی K-e در تسخیر فیزیک لایه های مرزی مافوق صوت آشفته است. در این میان وابستگی قابل توجه نتایج به ثابت زبری C<sub>Ks</sub> و نیز در صفحات زبر به خوبی مشهود است.انجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477513420120220-حل عددی موتور استرلینگ نوع بتا با اعمال بازیاب حرارتی برای افزایش راندمان و توان خروجی7710346258FAمسعود ضیاء بشرحقدانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسیمصطفی محمودینویسنده مسئول، دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسیJournal Article20201013<em>در این مقاله توسعه یک مدل مناسب ترمودینامیکی برای موتور استرلینگ نوع بتا، صورت گرفته است. این مدل، توانایی پیشبینی و بهینهسازی توان خروجی و پارامترهای عملکردی موتور استرلینگ را بر اساس شرایط فیزیکی و هندسی کلیه اجزا آن، دارا میباشد. برای این منظور، حل عددی موتور استرلینگ نوع بتا با استفاده از مدل آدیاباتیک، به روش پنج حجمی صورت گرفته است. برای صحهگذاری نتایج بدست آمده، از مشخصات هندسی و عملکردی موتور استرلینگ ساخت شرکت جنرال موتورز استفاده شده و نتایج بدست آمده با مقادیر منتشر شده، مقایسه شده است. با توجه به نتایج بدست آمده، برای افزایش توان خروجی موتور، مقادیرmm20 برای طول بازیاب، mm21 برای قطر بازیاب، mm 2/70 برای قطر پیستون توان، cc44 برای حجم مرده بازیاب و مقدار 6112/0برای ضریب تخلخل بازیاب پیشنهاد شده است. </em>