@article { author = {Noorolahi Gloje, Yavar and Abtahi, Mahdi}, title = {Control of chaotic active suspension system in vehicle using Fuzzy-Sliding Delay feedback}, journal = {Iranian Journal of Mechanical Engineering Transactions of ISME}, volume = {23}, number = {3}, pages = {201-220}, year = {2021}, publisher = {ISME}, issn = {2538-4775}, eissn = {}, doi = {10.30506/ijmep.2021.129146.1704}, abstract = {In this paper, the chaotic dynamic analysis along with chaos controller of an active suspension in vehicle has been studied. The unstable periodic orbits of the system are stabilized using the developed delay feedback control algorithm based on the fuzzy sliding mode system. Firstly, the equations of model are derived via Newton-Euler rules and then, power spectrum density and bifurcation diagrams have been used to confirm chaos in the system. Variations of the control parameters in the bifurcation diagrams demonstrate the changes of system behavior from the periodic to the irregular chaotic responses.Finally, to eliminate the chaos in the vertical dynamics of vehicle, a novel fuzzy sliding delay feedback control algorithm is developed on the active suspension. Using fuzzy logic, the controller gain of the sliding delay feedback control is online estimated that is caused to reject the chattering phenomenon in the sliding mode algorithm beside the improvement of the responses. Simulation results of the control system depict a reduction of settling time and energy consumption along with eliminating the overshoots and chaotic vibrations.}, keywords = {Chaos Control,Delay Feedback,Fuzzy-Sliding,Bifurcation Diagram}, title_fa = {کنترل سیستم تعلیق فعال آشوبناک خودرو با کمک الگوریتم کنترلی فازی-لغزشی فیدبک تاخیری}, abstract_fa = {در این مقاله به تحلیل دینامیک آشوبناک و کنترل آشوب خودرو طبق الگوریتم فیدبک تاخیری توسعه یافته بر پایه مود لغزشی پرداخته شد که ضریب کنترلی آن با استفاده از منطق فازی بطور آنلاین محاسبه می‌شود. ابتدا دینامیک عمودی خودرو با تعلیق فعال توسط معادلات نیوتون–اویلر مدل‌سازی شد و به منظور بررسی آشوب از تابع چگالی طیف توان و نمودارهای دوشاخگی استفاده می‌شود. برای حذف رفتارهای آشوبناک، الگوریتم نوین کنترلی فازی-لغزشی فیدبک تاخیری طراحی شد که نتایج شبیه‌سازی سیستم حاکی از بهبود رفتار دینامیکی در کاهش زمان نشست، حذف فراجهش و کاهش مصرف انرژی به همراه حذف ارتعاشات آشوبناک بوده است. }, keywords_fa = {کنترل آشوب,فیدبک تاخیری,فازی-لغزشی,نمودار دوشاخگی}, url = {https://jmep.isme.ir/article_241416.html}, eprint = {https://jmep.isme.ir/article_241416_ffe2cac6037003053eeb36baf9d2d4f2.pdf} }