%0 Journal Article %T شبیه سازی عددی موتورهای احتراق تراکمی سوخت همگن (HCCI) پاشش مستقیم با سوخت گاز طبیعی و دیزل %J نشریه مهندسی مکانیک ایران %I انجمن مهندسان مکانیک ایران %Z 2538-4775 %A ساعتچی نوبری, علیرضا %A عطاریان, کورش %A یحیایی, مسعود %A میرزامحمد, امین %A قماشی, حسین %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 16 %N 4 %P 55-80 %! شبیه سازی عددی موتورهای احتراق تراکمی سوخت همگن (HCCI) پاشش مستقیم با سوخت گاز طبیعی و دیزل %K موتور HCCI %K دو سوخته %K پاشش مستقیم %K دیزل %K گاز متان %R %X موتورهای اشتعال تراکمی سوخت همگن (HCCI) ایده‌ای جدید برای کاهش آلاینده‌ها و همچنین میزان مصرف سوخت در موتورهای احتراق داخلی می‌باشد. به خاطر وضع قوانین سخت‌گیرانه در مورد آلاینده‌های تولیدی، تحقیقات زیادی بر روی این موتورها به عنوان روش جایگزین موتورهای دیزل معمولی انجام شده است. در این تحقیق با استفاده از مدلسازی سه‌بعدی به روش CFD، ابتدا احتراق مخلوط همگن سوخت دیزل سپس حالت دو‌سوخته مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین سوخت دیزل بصورت پاشش مستقیم درون محفظه تزریق می‌شود. در حالت دو سوخته نیز گاز متان بصورت مخلوط همگن با هوا وارد سیلندر شده و سوخت دیزل به عنوان سوخت پاششی خواهد بود. نتایج نشان می‌دهد دمای ورودی نقش بسیار مهمی در تبخیر سوخت مایع و نتیجتاً بهبود احتراق ایفا می کند. ضمن اینکه در حالت دو سوخته، با کاهش دمای ورودی و افزایش سوخت گازی، علاوه بر اینکه توان و بازده موتور افزایش می‌یابد، مقدارآلاینده های خروجی، با توجه به استانداردهای تعیین شده، در حد قابل قبولی خواهند بود. %U https://jmep.isme.ir/article_27215_26a352333070e1007d46ffc5f802aad8.pdf