%0 Journal Article %T مطالعه تاثیر شیارشدگی بر رفتار مکانیکی بستر آسفالت تحت بارگذاری متحرک %J نشریه مهندسی مکانیک ایران %I انجمن مهندسان مکانیک ایران %Z 2538-4775 %A شجاعی فرد, محمد %A باغانی, مصطفی %A شهسواری, حمید %A اقبالپور, روزبه %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 21 %N 3 %P 27-52 %! مطالعه تاثیر شیارشدگی بر رفتار مکانیکی بستر آسفالت تحت بارگذاری متحرک %K بستر آسفالت %K پدیده شیارشدگی %K مدل‌سازی اجزا محدود %K گسسته‌سازی ضمنی %K بارگذاری متحرک %R %X شیارشدگی یکی ازاصلی‌ترین اختلالات بوجودآمده دربستر آسفالت است که عملکردآسفالت راتحت‌شعاع قرار می‌دهد. باتوجه به پیچیدگی رفتار آسفالت، دراین مطالعه به شبیه‌سازی پاسخ مکانیکی آن‌تحت اعمال بارگذاری واقعی حرکتی ودو بارگذاری معادل و پالسی که درمطالعات پیشین اغلب بعنوان جایگزین بارگذاری واقعی حرکتی بوده، پرداخته شده است. ازین‌رو یک مدل سازگار ترمودینامیکی ویسکوالاستیک-ویسکوپلاستیک-ویسکوآسیب رابصورت ضمنی گسسته‌سازی زمانی کرده تا درقالب سابروتین UMAT در نرم‌افزار اجزا محدود ABAQUS مورد تحلیل قرار گیرد. درتعداد سیکل بالا، حدود 40درصد اختلاف میزان شیارشدگی دربارگذاری‌های معادل وپالسی نسبت به بارگذاری واقعی حرکتی مشاهده می‌شود. این امر موجب تخمین نادرست عمربسترآسفالت حاصله ازاین دونوع بارگذاری می‌شود. %U https://jmep.isme.ir/article_37947_bd36678bdf5eb7213552e0ef0e01f277.pdf