%0 Journal Article %T کنترل وقوع-تحریک مقاوم سیستم تعلیق فعال خودرو با درنظر گرفتن عدم قطعیت و قید های فیزیکی %J نشریه مهندسی مکانیک ایران %I انجمن مهندسان مکانیک ایران %Z 2538-4775 %A رضوی زاده, سید عرفان %A کاظمی, علی %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 22 %N 3 %P 121-141 %! کنترل وقوع-تحریک مقاوم سیستم تعلیق فعال خودرو با درنظر گرفتن عدم قطعیت و قید های فیزیکی %K سیستم تعلیق فعال خودرو %K کنترل وقوع-تحریک %K شاخص کارآیی ∞H %K قضیه لیاپانوف-کراسووسکی %R 10.30506/ijmep.2020.103903.1539 %X در این مقاله به کنترل مقاوم فعال سیستم تعلیق نیم-خودرو با در نظرگرفتن عدم قطعیتهای پارامتری و مکانیزم وقوع-تحریک پرداخته شده است. در طراحی کنترلکننده، قیدهای فیزیکی حاکم بر سیستم نیز درنظر گرفته شده اند. در ابتدا با بیان معادلات دینامیکی سیستم تعلیق نیم-خودرو و ارائه مکانیزم وقوع-تحریک، مساله به همراه عدم قطعیتهای پارامتری فرمولبندی شده است. سپس با استفاده از قضیه لیاپانوف-کراسووسکی شرایطی در قالب نامساویهای ماتریسی خطی ارائه شدهاند که پایداری مقاوم و کارآیی سیستم تعلیق خودرو را تضمین میکنند. در انتها با بررسی یک سیستم تعلیق نمونه، کارآیی کنترلکننده های طراحی شده مورد مطالعه قرار گرفته است. %U https://jmep.isme.ir/article_46393_1a5fca7e2d13bb4e022c04e3bdf39d5f.pdf