TY - JOUR ID - 242436 TI - تعیین میراگر پیچشی مناسب جهت کاهش دامنه ارتعاشات موتور هواپیماهای فوق سبک JO - نشریه مهندسی مکانیک ایران JA - IJMEP LA - fa SN - 2538-4775 AU - نجفی, محمد رضا AU - محجوب مقدس, سعید AU - مرادی, مجتبی AD - دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام)، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام)، تهران، ایران AD - کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام)، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 23 IS - 4 SP - 205 EP - 221 KW - میراگر پیچشی KW - دامنه ارتعاشات KW - فرکانس طبیعی KW - موتور متقابل KW - هواپیمای فوق سبک DO - 10.30506/ijmep.2021.141449.1746 N2 - در این مقاله به تعیین میراگر پیچشی مناسب برای موتور هواپیماهای فوق سبک و میزان تأثیر آن‌ ها در کاهش ارتعاشات با ترکیب سه روش تجربی، تحلیل و عددی پرداخته ‌شده است. ابتدا با تحلیل دینامیکی و کد نویسی در نرم ‌افزار متلب، گشتاورهای سیستم و فشار گاز پیستون با کمتر از 2 درصد اختلاف با نتایج تجربی اعتبارسنجی شدند. سپس حداکثر میزان جابجایی زاویه ‌ای در بالاترین دور، از روش عددی و تحلیلی صحت ‌سنجی و فرکانس‌ های طبیعی به دست آمدند. در نهایت معادله‌ تعیین ضریب میرایی، استخراج شد. نتایج نشان داد که استفاده از میراگر تا 40 درصد از دامنه ارتعاشات سیستم می کاهد. UR - https://jmep.isme.ir/article_242436.html L1 - https://jmep.isme.ir/article_242436_39cb09b2a595aff231bd5e0b21578f79.pdf ER -