TY - JOUR ID - 25863 TI - مطالعه پارامتریک بازیابی گرما از سلول تست موتور با بکارگیری سیکل رانکین با سیال آلی JO - نشریه مهندسی مکانیک ایران JA - IJMEP LA - fa SN - 2538-4775 AU - محمدخانی, فرزاد AU - شوکتی, ناصر AU - فرخی, نوید AU - رنجبر, فرامرز AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز AD - دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - باشگاه پژوهشگران جوان، واحد ایلخچی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلخچی، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 17 IS - 2 SP - 6 EP - 22 KW - اگزرژی KW - سلول تست موتور KW - سیکل رانکین با سیال آلی KW - بازیابی گرما KW - مبادله کن گرمایی DO - N2 - برای ارزیابی عملکرد موتور لازم است موتور به صورت تجربی آزمایش گردد. مقدار زیادی از انرژی سوخت در محفظه تست موتور تلف می­شود. در این مطالعه یک سیکل رانکین با سیال آلی به منظور تولید توان از این گـرمای اتلافی مورد استفاده قــرار گرفته است.گـرمای اتلافی در سه مبادله­کن گرمایی شامل پیش­گرمکن، تبخیرکن و فوق­گرمکن بازیابی می­شود. این مبادله­کن­های گرمایی بصورت جداگانه طراحی شده­اند و کل سیستم از دیدگاه انرژی و اگزرژی تحلیل شده است. در نهایت یک مطالعه پارامتری به منظور بررسی تاثیر مشخصه­های دمایی بازیابی گرما بر پارامترهای مهم ترمودینامیکی و انتقال حرارت سیستم انجام شده است. نتایج نشان می­دهند که سیکل رانکین با سیال آلی با بهره­گیری از گرمای اتلافی توانی معادل%85/8 توان موتور را بازیابی می­کند. UR - https://jmep.isme.ir/article_25863.html L1 - https://jmep.isme.ir/article_25863_8508c577c1e6bb0249d9aac40eea650b.pdf ER -