TY - JOUR ID - 27837 TI - پاسخ آشوبناک مدل غیرخطی یک چهارم دو درجه آزادی خودرو تحت تحریک جاده JO - نشریه مهندسی مکانیک ایران JA - IJMEP LA - fa SN - 2538-4775 AU - رضائی, موسی AU - سمندری, حامد AU - فلاحی, فرزاد AD - عضو هیات علمی/ دانشگاه تبریز AD - کارشناسی ارشد سیستم محرکه خودرو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز AD - دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی کاربردی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 15 IS - 3 SP - 6 EP - 21 KW - مدل یک چهارم خودرو KW - ارتعاشات غیرخطی KW - آشوب KW - دمپر الکترومغناطیسی KW - دوشاخگی DO - N2 - در این تحقیق برای مدل‌سازی واقع بینانه‌تر رفتار غیرخطی سیستم تعلیق خودرو، با منظور کردن جرم فنربندی نشده، مدل یک چهارم دو درجه آزادی خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. برای فنر و میرائی سیستم تعلیق از مدل غیرخطی استفاده شده است. تایر به صورت فنر سفت شونده مدل شده است. تحریک جاده، سینوسی در نظر گرفته شده است. نتایج نشان می‌دهد که سیستم در بازه‌های مشخصی از فرکانس تحریک رفتار آشوبناک دارد که با استفاده از پدیده دوشاخگی شناسایی شده است. مقایسه نتایج حاصل با نتایج ارائه شده در ادبیات فن برای مدل غیرخطی یک چهارم یک درجه آزادی خودرو حاکی از وجود رفتارهایی در پاسخ غیرخطی سیستم می‌باشد که در مدل یک درجه آزادی قابل شناسایی نیست. UR - https://jmep.isme.ir/article_27837.html L1 - https://jmep.isme.ir/article_27837_5fba0d9656ac016069601a7d0cbc91e0.pdf ER -