TY - JOUR ID - 43614 TI - بهبود عملکرد پره یک روتور با تغییر همزمان فاصله لقی نوک و جابجایی محوری پره JO - نشریه مهندسی مکانیک ایران JA - IJMEP LA - fa SN - 2538-4775 AU - میرزایی, ایرج AU - آزاده, امیرشایان AU - پورمحمود, نادر AD - ویسنده مسئول، استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه ارومیه AD - دانشکده مهندسی مکانیک، پردیس دانشگاهی ارومیه، ارومیه، ارومیه AD - گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، دانشگاه ارومیه Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 21 IS - 4 SP - 107 EP - 129 KW - کمپرسور محوری KW - بهینه‌سازی KW - فاصله لقی نوک پره KW - جابجایی محوری پره DO - N2 - هدف از این تحقیق شبیه­سازی جریان یک مرحله از ناسا روتور 37 و سپس بهبود هندسه روتور مذکور براساس تنظیم لقی بین نوک پره و پوسته و جابجائی محوری پره است. ابتدا بهترین مدل توربولانسی برای شبیه­سازی انتخاب شد. سپس با توجه به دو پارامتر تغییر جابجائی محوری و فاصله لقی نوک پره با پوسته، بهینه­سازی عملکرد روتور 37 مورد بررسی قرار گرفت. شبیه­سازی­ها براساس تغییر جابجائی محوری برای پنج حالت بررسی شد. در ادامه چهار اندازه لقی برای پره شماره 2 (بهترین راندمان برای جابجائی محوری) در نظر گرفته شد که برای میزان لقی حالت طراحی بیشترین راندمان حاصل شد. UR - https://jmep.isme.ir/article_43614.html L1 - https://jmep.isme.ir/article_43614_e9f2813bbb2085e713b840c2a9daa285.pdf ER -