TY - JOUR ID - 46259 TI - تنش های حرارتی در دیسک و لنت قطار JO - نشریه مهندسی مکانیک ایران JA - IJMEP LA - fa SN - 2538-4775 AU - حسینی تهرانی, پریسا AU - مرادی, خدیجه AU - بال محمدی, سیمین AD - نویسنده مسئول، دانشیار، قطب حمل ونقل ریلی، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت AD - کارشناس مهندسی راه آهن، ماشین های ریلی ، دانشگاه علم و صنعت AD - کارشناس مهندسی راه آهن، ماشین های ریلی، دانشگاه علم و صنعت Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 13 IS - 3 SP - 6 EP - 27 KW - ناپایداری حرارتی KW - نقاط داغ KW - تنش های حرارتی KW - دیسک و لنت ترمز DO - N2 - اتلاف انرژی (گرمای ناشی از اصطکاک) از طریق دیسک سبب بالا رفتن دمای دیسک می گردد. در ترمز گیریهای متعدد توزیع این افزایش دما در سطح دیسک به خاطر تشکیل نقاط داغ بسیار غیر یکنواخت می باشد و باعث ناپایداری حرارتی می گردد. این نقاط داغ کم کم رشد کرده و گرمای وارد شده به دیسک در آن ها متمرکز می گردند. نقاط داغ تشکیل شده به طور پیوسته دچار سایش شده و دمای زیاد نقاط داغ با ایجاد تنش های حرارتی زیاد، خستگی حرارتی را بشدت تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد ترک روی دیسک می شوند. با توجه به اهمیت این مسئله در این مقاله جنس های مختلف برای دیسک و لنت ترمز در نظر گرفته شده وعملکرد هر ترکیب فرض شده از دیسک و لنت های متفاوت مقایسه می شود. به منظور صرفه جویی در هزینه های تعمیرات ونگهداری و بهبود عملکرد سیستم ترمز، نهایتا ترکیبات بهینه­ای برای جنس دیسک و لنت ترمز پییشنهاد می­شود. UR - https://jmep.isme.ir/article_46259.html L1 - https://jmep.isme.ir/article_46259_821f308470f454032265e39faf86a66e.pdf ER -