TY - JOUR ID - 46262 TI - توزیع تنش پسماند در ریل فولادی U33 پس از پروسه صافکاری JO - نشریه مهندسی مکانیک ایران JA - IJMEP LA - fa SN - 2538-4775 AU - معظم, محمد علی AU - قاسمی, اعظم AU - مرادی, مهران AU - مناجاتی زاده, حسین AD - نویسنده مسئول، مهندسی نت ذوب آهن اصفهان، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ساخت و تولید، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد AD - استادیار، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد AD - استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان AD - استادیار، دانشکده مواد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 13 IS - 3 SP - 64 EP - 78 KW - تنش های پسماند KW - ریل KW - صافکاری KW - خمیدگی DO - N2 - صافکاری آخرین مرحله تولید ریل است و تاثیر زیادی در خواص مکانیکی، صافی، همراستایی، تنش های پسماند و ... دارد. با افزایش بار محوری و سرعت ناوگان ریلی، مدیران سیستم های ریلی خواستار کاهش میزان تنش های پسماند در ریل ها شده اند. مقاله حاضر ارائه کننده تلاشی است که در راستای تعیین مقدار و چگونگی توزیع تنش های پسماند پس از مرحله صافکاری انجام شده است. نتیجه حاصله دربردارنده دلایل اختلاف بین جواب های حل عددی و تست های تجربی بوده و نشان دهنده توزیع غیر یکنواخت تنش های پسماند در طول ریل می باشد، همچنین مدل استفاده شده از نظر توزیع تنش های پسماند مطابقت خوبی با تست های تجربی دارد. UR - https://jmep.isme.ir/article_46262.html L1 - https://jmep.isme.ir/article_46262_9b71c1b1af9352f9c0e718a3df2384a9.pdf ER -