انجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477515220130823Modelling of optimum cleaning of oil spill applying the genetics algorithmمدلسازی جمع آوری بهینه لکه نفتی با استفاده کاربردی از الگوریتم ژنتیک62327842FAمحمدعلی بدریاستادیار، پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیر دریا، دانشگاه صنعتی اصفهانJournal Article20130823Limited resources and necessity of keeping this heritage for the future is being as an important point of view to minimize the environmental contaminants. In some regions, desalination plants are installed and fast cleaning procedures are of interest. One of the new optimization methods is Genetics Algorithm which is used to prepare pollution contingency maps. The optimization problem is related to minimum arrival time of vessels leading to minimum cleaning costs based on oil slick volume. By using the optimization model based on oil spill spreading and decay, optimization of the oil contaminant on the Persian Gulf and the characteristics of the vessels such as speed and cleaning capacity are being possible to present the qualitative results.محدودبودن منابع طبیعی و حفظ این میراث برای آیندگان، بهینهسازی روشهای استفاده از منابع طبیعی و به حداقل رساندن آلودگی ایجاد شده را ضروری نموده است. در بعضی مناطق دستگاه های آب شیرین کن یا ایستگاه های پرورش ماهی مستقر می باشند و بنابراین علاقمندی زیادی به محافظت این مناطق و انجام عملیات تمیز کاری با سرعت زیاد وجود دارد. یکی از روشهای نوین بهینهسازی برای تهیه نقشه های ریسک که با الهام گرفتن از طبیعت ابداع شده است الگوریتم ژنتیک می باشد. بهینهسازی عملیات تمیزکاری، به کوتاهترین زمان ممکن پاکسازی و حداقل نمودن هزینه تمیزکاری بر مبنای حجم نفت ریخته شده، مربوط میشود. دراین مقاله، بهکارگیری مدل بهینهسازی براساس انتشار و استهلاک کوتاه مدت نفت در خلیج فارس و استفاده از الگوریتم ژنتیک به تعیین بهترین استقرار یدک کش های پاک سازی نفت از نقطه نظر سرعت و ظرفیت پاک سازی با استفاده از این روش منجر شده و نتایج کیفی ارائه گردیده است.https://jmep.isme.ir/article_27842_9efe041a289000470cd2b08ab06d4224.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477515220130823Experimental study of diffuser effect on the fan performanceبررسی تجربی تأثیر دیفیوزر بر عملکرد فن244227843FAمحمد علی اردکانیدانشیار و عضو هیئت علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران.Journal Article20130823Axial flow fans, in open circuit suction wind tunnels, discharge air into the ambient. This discharge of air causes large energy dissipation, proportional to the third power of air flow velocity. In order to reduce this energy wastage, a diffuser at the fan downstream can be used. Consequently, it becomes necessary to determine the effect of diffuser on the fan’s performance. In this experimental investigation, a fan test bed has been constructed on the basis of ISO 5801 Standard, and the fan’s characteristic curve has been measured with and without the diffuser. In addition, a 7.8% model of the diffuser has been evaluated and pressure distribution along the diffuser and velocity distribution at the diffuser exit have been measured using a wind tunnel. Results show that separation phenomenon does not occur in the diffuser. For a diffuser, with an exit to inlet cross section area ratio of 2:1, installed at the fan’s downstream, air flow rate and static pressure show 10% and 25% increase, respectively. The fan’s power consumption does not show appreciable variation, and hence, fan’s performance, with the diffuser installed, shows a 35% improvement.در تونل بادهای مدار باز مکنده، فنهای جریان محوری جریان هوا را به محیط اتمسفر تخلیه میکنند. این تخلیه جریان هوا سبب میشود که انرژی بسیار زیادی تلف شود که متناسب با توان سوم سرعت جریان هوا میباشد. به منظور کاهش تلفات میتوان از دیفیوزر در پاییندست فن استفاده نمود. لذا نیاز است که تأثیر دیفیوزر بر عملکرد فن مشخص شود. در این تحقیقات تجربی با استفاده از بستر آزمون فن که طبق استاندارد ISO 5801 ساخته شده، منحنی مشخصه فن با دیفیوزر و بدون آن اندازهگیری شد. همچنین با استفاده از تونل باد، مدل 8/7% دیفیوزر مورد ارزیابی قرار گرفته و توزیع فشار در امتداد آن و همچنین توزیع سرعت در خروجی آن اندازهگیری شد. نتایج نشان میدهد که پدیده جدایش در دیفیوزر فوق اتفاق نیافتاده است. هنگامیکه دیفیوزر با نسبت سطح مقطع خروجی به ورودی 2 در پاییندست فن قرار میگیرد، دبی جریان هوا حدود 10% و فشار استاتیکی آن نیز حدود 25% افزایش مییابد. توان مصرفی فن نیز تغییر قابل توجهی نداشته و در نتیجه عملکرد فن با دیفیوزر حدود 35% بهبود مییابد.https://jmep.isme.ir/article_27843_135ab8d9706a96bb0939cd977a956c08.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477515220130823Thermoechonomical investigation of solar energy storage system in greenhouse to reduce the fuel consumptionارزیابی ترمواکونومیکی سیستم ذخیره ساز انرژی خورشیدی در گلخانه به منظور کاهش مصرف سوخت436127844FAطاهر شاهیمربی، مکانیک ماشینهای کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهرمحمود فرزانه گرداستاد-گروه مهندسی مکانیک-دانشگاه شاهروداحمد عربکوهسارمربی، گروه مهندسی تاسیسات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهرعبدالامیربک خوشنویسحکیم سبزواری*فنیمحمد قلیزاده مقدممربی، گروه مهندسی تاسیسات، دانشگاه غیرانتفاعی شمس، گنبد کاووسJournal Article20130823Renewable energies especially solar energy are globally suitable alternatives for fossil fuels. <br />On the other hand, greenhouses as a main part of agriculture industry use a significant amount of fossil fuels annually. That's why feasibility of utilizing a solar energy storage system in greenhouses for using at nights is studied. The optimum capital cost for this project is chosen based on valid economic methods which results to 85 flat plate collector module numbers and a 8.5 cube meters storage tank as the best choice. Economic survey is also carried out based on NPV method which results to payback ratio of 10 years. <span lang="AR-SA" dir="RTL">در این پژوهش استفاده از یک سیستم ذخیره ساز انرژی خورشیدی در گلخانه ها با هدف کاهش مصرف سوخت امکان سنجی می گردد. در این راستا، </span><span lang="FA" dir="RTL">انرژی خورشیدی در دسترس از روش ایزوتروپیک و با تکیه بر سایر قوانین معتبر علمی محاسبه گردیده، آنالیز انرژی بر روی گلخانه نمونه صورت می پذیرد و </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">میزان سرمایه گذاری اولیه بر اساس روشهای اقتصادی معتبر محاسبه می گردد که نتایج حاصل، بیانگر سرمایه گذاری اولیه ای به ارزش 382.5 میلیون ریال متشکل از 85 عدد کلکتور صفحه تخت و یک تانک ذخیره با حجم 8.5 مترمکعب می باشد. ارزیابی اقتصادی طرح بر اساس روش</span>NPV<span lang="FA" dir="RTL"> بیانگر دورۀ بازگشت سرمایه ای معادل 10 سال می باشد.</span>https://jmep.isme.ir/article_27844_5ea98c642e94647c156133190805964a.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477515220130823Experimental study of dehumidification of humid air over a finned tube by free convectionمطالعه تجربی رطوبت زدایی از هوای مرطوب روی لوله پرهدار در جابجایی آزاد627727845FAکامران هیربدیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شیرازمحمود یعقوبیاستاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شیرازJournal Article20130823In this study, dehumidification of humid air over a horizontal annular finned-tube by free convection for various relative humidities is investigated experimentally. The finned-tube is placed in an isolated test room in order to perform pure natural convection. The test room ambient air temperature and relative humidity are controlled by air cooling and heating cycles and humidifying system. Measurements are carried out for an annular finned-tube with outer tube diameter 25.4 mm, fin thickness 0.4 mm, fin outer diameter 56.0 mm, and fin density 11 FPI (433 FPM). For experimental measurements, ambient air and fin base temperature are taken 30°C and 8°C, respectively and relative humidity is changed from 25% to 70%. All measurements are made from beginning of cooling until steady state condition approached. For each test, flow structure, heat transfer and condensation rate are discussed. It is found that condensation rate, drop coalescence, and heat transfer rate depend mainly on the relative humidity. When relative humidity increases, heat and mass transfer rate are increased. <br />Also, natural dehumidification shows that the drops form mainly on the tip of the fins and no condensation is observed between the fins which is mainly due to small fin spacing and no air movement between the fins.<em>در این پژوهش با طراحی، ساخت و آمادهسازی تجهیزات لازم، به صورت تجربی فرآیند رطوبت زدایی از هوا روی لوله پرهدار در حالت جابجایی طبیعی مورد اندازهگیری قرار گرفته است. هدف از این مطالعه، مشاهده فرآیند میعان روی لوله پرهدار و بررسی تأثیر رطوبت نسبی هوا روی مقدار انتقال گرما و جرم میباشد. آزمایشات در شرایطی انجام شده است که دمای سطح و محیط به ترتیب برابر با 8 و 30 درجه سانتیگراد بوده و رطوبت نسبی هوا بین 25 تا 70 درصد تغییر کرده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد به دلیل کم بودن فاصله بین پرهها (3/2 میلیمتر)، فقط هسته قطرات تشکیل شده روی لبه پرهها شرایط لازم برای رشد را دارند و در ناحیه درونی بین پرهها به علت محدود شدن جریان، انتقال گرما و جرم ناچیز است. همچنین ملاحظه گردید که قطرات تشکیل شده پس از رشد، روی لبه پرهها حرکت کرده و نهایتا در پایینترین نقطه از پره جدا شده، سقوط میکنند. نمودارهای تغییرات انتقال گرما و ریزش جرمی که بر اساس اندازهگیریها به صورت زمانمند تا رسیدن به حالت پایدار برای رطوبتهای نسبی مختلف ترسیم شده است نشان میدهند که با افزایش رطوبت نسبی، مقدار انتقال گرما و جرم افزایش مییابد.</em>https://jmep.isme.ir/article_27845_af0af498c6c8f8b12ac54a91dcc8a16e.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477515220130823Study of diameter and humidity of particles on refused derived fuelبررسی تاثیر قطر و رطوبت ذرات در احتراق سوخت مشتق شده از زبالهها (RDF)789727846FAامین کاردگربخش مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرسکیومرث مظاهری بادیبخش مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20130823The RDF combustion was simulated by Fluent software and the results were validated against the experimental results. As the flow is two-phase, for simulating fluid flow Eulerian approach and for tracking solid particle Lagrangian approach have been used. For modeling devolatilization, the single kinetic rate devolatilization model and for modeling char burning the diffusion-kinetic surface reaction rate model have been used. For simulating fluid flow Navier-Stokes equation with favre averaging and for modeling Reynolds stress k-ε standard model have been used. It was obseved that by increasing particles diameter, maximum temperature of fluid decreases and the hot zone gets farther from the inlet. It was also observed by icreasing particles moisture maximum temperature decreases in furnace.با استفاده از نرم افزار فلوئنت، احتراق سوخت مشتق شده از زباله در یک کوره شبیهسازی و نتایج حاصل با استفاده از دادههای آزمایشگاهی صحتسنجی شده است. به دلیل دو فازی بودن جریان از مدل اویلری برای شبیهسازی میدان سیال و از مدل لاگرانژی برای دنبال کردن ذرات سوخت مشتق شده از زباله استفاده شده است. برای مدلسازی فرآیند آزاد شدن گازهای فرار و احتراق مواد نیم سوز به ترتیب از مدل سینتیک تک نرخی و مدل نفوذ-سینتیک استفاده شد. برای شبیهسازی جریان سیال از معادلات متوسطگیری شده نویر-استوکس و برای مدل سازی تنش رینولدز از مدل k-ε استاندارد استفاده شده است. قطر و رطوبت ذرات یکی از پارامترهای مهم در احتراق سوخت های میباشد. با بررسی قطرهای مختلف مشاهده شد که با افزایش قطر ذرات سوخت مشتق شده از زباله بیشینه دما کاهش یافته و ناحیه دما بالا از ورودی فاصله میگیرد. همچنین با افزایش رطوبت ذرات مشاهده شد که ماکزیمم دما در کوره کاهش مییابد.https://jmep.isme.ir/article_27846_5c2c8d3a21071ecbda0f3ec2e2a5c538.pdf