انجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477513320111122-تنش های حرارتی در دیسک و لنت قطار62746259FAپریسا حسینی تهرانینویسنده مسئول، دانشیار، قطب حمل ونقل ریلی، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعتخدیجه مرادیکارشناس مهندسی راه آهن، ماشین های ریلی ، دانشگاه علم و صنعتسیمین بال محمدیکارشناس مهندسی راه آهن، ماشین های ریلی، دانشگاه علم و صنعتJournal Article20201013-<em>اتلاف انرژی (گرمای ناشی از اصطکاک) از طریق دیسک سبب بالا رفتن دمای دیسک می گردد. در ترمز گیریهای متعدد توزیع این افزایش دما در سطح دیسک به خاطر تشکیل نقاط داغ بسیار غیر یکنواخت می باشد و باعث ناپایداری حرارتی می گردد. این نقاط داغ کم کم رشد کرده و گرمای وارد شده به دیسک در آن ها متمرکز می گردند. نقاط داغ تشکیل شده به طور پیوسته دچار سایش شده و دمای زیاد نقاط داغ با ایجاد تنش های حرارتی زیاد، خستگی حرارتی را بشدت تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد ترک روی دیسک می شوند. با توجه به اهمیت این مسئله در این مقاله جنس های مختلف برای دیسک و لنت ترمز در نظر گرفته شده وعملکرد هر ترکیب فرض شده از دیسک و لنت های متفاوت مقایسه می شود. به منظور صرفه جویی در هزینه های تعمیرات ونگهداری و بهبود عملکرد سیستم ترمز، نهایتا ترکیبات بهینهای برای جنس دیسک و لنت ترمز پییشنهاد میشود.</em>https://jmep.isme.ir/article_46259_821f308470f454032265e39faf86a66e.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477513320111122-شبیه سازی فرآیند فشردن دیسک با یک مدل جدید صلب پلاستیک بدون المان283846260FAمهرداد فروتناستادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاهرحیم ستوده بحرینینویسنده مسئول، کارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاهمهدی مرتضویکارشناس ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20201013-<em>در این مقاله بر اساس قانون جریان برای مواد کم تراکم پذیر که رفتارشان به صورت صلب پلاستیک فرض میشود، فرآیند فشردن دیسک به صورت تقارن محوری شبیه سازی میگردد. برای شبیه سازی از روش بدون المان RKPM استفاده میشود. برای شبیه سازی، میدان سرعت تقریبی در فرم ضعیف معادله تعادل مورد استفاده قرار میگیرد. برای تعریف میدان سرعت تقریبی از توابع شکل بدون المان RKPMاستفاده شده است. در این شبیه سازی از توابع شکل بدون المان مادی برای تقریب زدن استفاده شده است. این امر سبب میشود که گره های حوزه اثر نقاط در حین تغییر شکل ثابت بمانند. برای اعمال شرایط مرزی اساسی از روش تبدیل استفاده شده است. نتیجههای به دست آمده از شبیهسازی با روش اجزاء محدود و نتیجه های تجربی مقایسه گردیده و مطابقت خوبی بین آنها مشاهده گردیده است.</em>https://jmep.isme.ir/article_46260_517c2cdcfe5c8c475deb101d81a44731.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477513320111122-آنالیز تجربی سازههای جاذب انرژی با سطح مقطع دایرهای و مقایسه آن با سازههای مربعی و بتنی تحت بارگذاری محوری شبه استاتیکی و دینامیکی(تا مرحله انفجار)396346261FAجمال زمانینویسنده مسئول، دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیابوالفضل درویزهاستاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلانمجید سلیمانیکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیمحمدعلی ادبی فیروزجاییکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیJournal Article20201013-<em>در بسیاری از سازههای مهندسی و به خصوص سازههای متحرک و به طور کل در سازههایی که تحت تأثیر بار دینامیکی و یا استاتیکی قرار دارند، برای جلوگیری از خسارات و یا کاهش آن از سیستمهای جذب انرژی استفاده میشود.از این رو مطالعات وسیعی بر روی سلول جاذب انرژی صورت پذیرفته است. در این مقاله پس از انجام بیش از 90 تست تأثیر پارامترهای هندسی مانند ضخامت، قطر و ارتفاع سازه و همچنین تنش سلول سازهبر میزان نیروی مچالگی در حالت بارگذاری محوری بررسی شده است.سپس لولههای استوانهای از لحاظ میزان جذب انرژی با لولههای مربعی و همچنین سازه بتونی مقایسه شده است.</em>https://jmep.isme.ir/article_46261_76022b447d8065c1a482aab225dbe9cb.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477513320111122-توزیع تنش پسماند در ریل فولادی U33 پس از پروسه صافکاری647846262FAمحمد علی معظمنویسنده مسئول، مهندسی نت ذوب آهن اصفهان، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ساخت و تولید، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباداعظم قاسمیاستادیار، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آبادمهران مرادیاستادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهانحسین مناجاتی زادهاستادیار، دانشکده مواد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آبادJournal Article20201013-<em>صافکاری آخرین مرحله تولید ریل است و تاثیر زیادی در خواص مکانیکی، صافی، همراستایی، تنش های پسماند و ... دارد. با افزایش بار محوری و سرعت ناوگان ریلی، مدیران سیستم های ریلی خواستار کاهش میزان تنش های پسماند در ریل ها شده اند. مقاله حاضر ارائه کننده تلاشی است که در راستای تعیین مقدار و چگونگی توزیع تنش های پسماند پس از مرحله صافکاری انجام شده است. نتیجه حاصله دربردارنده دلایل اختلاف بین جواب های حل عددی و تست های تجربی بوده و نشان دهنده توزیع غیر یکنواخت تنش های پسماند در طول ریل می باشد، همچنین مدل استفاده شده از نظر توزیع تنش های پسماند مطابقت خوبی با تست های تجربی دارد.</em>https://jmep.isme.ir/article_46262_9b71c1b1af9352f9c0e718a3df2384a9.pdfانجمن مهندسان مکانیک ایراننشریه مهندسی مکانیک ایران2538-477513320111122-بررسی تنش تماسی و تغییر مکان کشسان بین ورق FGM با سنبه صلب تخت به کمک حل تحلیلی و عددی7910246265FAمحمد حسین جلائیکارشناس ارشد مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، کارشناس مکانیک سازمان صنایع دریاییرضا اکبری آلاشتیاستادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلمحمد افتارینویسنده مسئول، کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، باشگاه پژوهشگران جوان، تهران، ایرانJournal Article20201013-<em>در این مقاله، یک مدل چند لایهای ورق </em>FGM<em> ای که به عنوان روکش استفاده شده و تحت شرایط کرنش صفحهای قرار دارد, به منظور تحلیل تماس بدون اصطکاک با سنبه تخت مورد بررسی قرار داده شده است. مساله به کمک دو روش حل تحلیلی و عددی بررسی شده است. در حل تحلیلی، با استفاده از قانون هوک، روابط تعادل و تبدیل معکوس فوریه، مقدار فشار تماسی بیبعد بر روی سطح ورق و فشارعمودی بیبعد در زیرلایههای آن بدست آمده، اثر نسبت سختی و اندازه ناحیه تماس بر روی فشار تماسی مورد بررسی قرار گرفته است. حل عددی به کمک روش اجزای محدود و با استفاده از نرم افزار تجاری </em>ANSYS<em> انجام شده است و علاوه بر مقادیر بالا، چگونگی توزیع تغییر مکان کشسان نیز بررسی شده است. همچنین به منظور بررسی اعتبار مدل اجزای محدود، نتایج به دست آمده از این روش با نتایج حاصل از حل تحلیلی مقایسه شده است. با مقایسه نتایج بدست آمده از حل تحلیلی با حل عددی، میتوان دقت بالای هردو روش را مشاهده کرد. تحقیقات نشان میدهد که تغییرات تدریجی مدول برشی، میتواند بطور چشمگیری تنشها را در ناحیه تماس بهینه نماید.</em>https://jmep.isme.ir/article_46265_3991d4317949a915f53d5247fe5ca27f.pdf