بررسی تاثیر زاویه آوانس پاشش سوخت آتش زن بر میزان آلاینده های موتور دوسوخته در بارهای مختلف

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 موتورسازان

2 دانشیار، گروه مهندسی بیوسیستم، دانشگاه محقق اردبیلی

3 کارشناس ارشد شرکت موتورسازان

چکیده

در این تحقیق که بر روی موتور تبدیل شده دیزل به موتور دوسوخته با دورثابت انجام شد،ابتدا عملکرد و آلاینده های موتور دیزل مورد تست و بررسی قرار گرفت و بعد از تبدیل به موتور دوسوخته،تحقیقات بر روی آلاینده ها در زوایای آوانس 14، 17و 20 درجه و بارهای مختلف%100، %75 ، %50 ، %25 و %10 بار کامل انجام گرفت.نتایج نشان داد که در بارها و زوایای مختلف میزان Noxو PM و CO2 در موتور دوسوخته نسبت به موتور دیزل کاهش می یابد. در بارهای کامل میزان Co کمتر و میزان HC موتور دوسوخته بیشتر از حالت دیزل بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


[1] Bin, H., Huang, Y., Wang, F., and Xie, F., "Numerical Simulation of Cold Flow Field of Aero-engine Combustors for Lean Blow Off Analysis", ASME Turbo Expo. Power for Land, Sea and Air, GT 45467, Vancouver, British Columbia, Canada, (2011).
 
[2] Rankin, D., "Lean Combustion Technology and Control", Second Edition, USA, California, Elsevier, (2016).
 
[3] Bin, H., Huang, Y., and Jianzhong, X., "A Hybrid Semi-empirical Model for Lean Blow-Out Limit Predictions of Aero-engine Combustors", Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, Vol. 137, pp. 501-510, (2015).
 
[4] Zukowski, E., and Marbel, F., "The Role of Wake Transition in the Process of Flame Stabilization on Bluff Bodies", AGARD Combustion,Vol. 28, pp. 167–80, (1955).
 
[5] Mellor, A., "Design of Modern Turbine Combustors", Academic Press, San Diego, CA, (1990).
 
[6] Longwell, J., Frost, E., and Weiss, M., "Flame Stability in Bluff Body Recirculation Zones", Ind. Eng. Chem, Vol. 45, pp. 1629–1633, (1953).
 
[7] Bin, H., Huang, Y., and Wang, F., "CFD Predictions of LBO Limits for Aero-engine Combustors using Fuel Iterative Approximation", Chin. J. Aeronaut,Vol. 26, pp. 74–84, (2012).
 
[8] Lefebvre, A., "Gas Turbine Combustion", Fourth Edition, Printed by CRC Press Taylor and Francis Group, (2016).
 
[9] Bin, H., Huang, Y., and Wang, F., "FIA Method for LBO Limit Predictions of Aero-engine Combustors Based on FV Model", Aerospace Science Technology,Vol. 28, pp. 435–446, (2013).
 
[10] Zheng, H., and Zhang, H., "Feature-parameter-criterion for Predicting Lean Blow out Limit of Gas Turbine Combustor and Bluff Body Burner", Mathematical Problems in Engineering, Hindawi Publishing , Vol. 2013, pp. 1-17, (2013).
 
[11] Ateshkadi, A., McDonell, V., and Samuelsen, G., "Lean Blowout Model for a Spray-fired Swirl-stabilized Combustor", Proceedings of the Combustion Institute,  Vol. 28, pp. 1281-1288, (2000).
 
 [12] Xie, F., Huang, Y., Bin, H., and Wang, F., "Investigation of the Relation between Flame Volume and LBO Limits for a Swirl-stabilized Combustor", IEEE Publication, pp. 2049-2053, (2011).
 
[13] Bin, H., Huang, Y., and Fang, W., "Improved Semiempirical Correlation to Predict Lean Blowout Limits for Gas Turbine Combustors", Journal of Propulsion and Power, pp.197-203, (2011).
 
[14] Davoudzadeh, F., and Liu, F., "Investigation of Swirling Air Flows Generated by Axial Swirlers in a Flame Tube", Asme Turbo Expo. Power for Land, Sea and Air, Barcelona. Spain. 8-11May, (2006).
 
[15] Anderson, J., "Computational Fluid Dynamics the Basic with Applications", Michigan State University, McGraw-Hill Inc, (1995).
 
[16] صنیعی­نژاد.، م.، " اصول جریان­های توربولانسی و مدل­سازی آنها"، انتشارات دانش­نگار، تهران، )1388(.
 
[17] Wilcox, D., "Turbulence Modeling for CFD", Third Edition, Dcw Industries, Incorporated, (2008).
 
[18] "Ansys Fluent User’s Guide", Ansys Inc, (2016).
 
[19] Dodds, W., and Bahr, D., "Combustion System Design in A. M. Mellor, Design of Modern Gas Turbine Combustors", pp. 343–476, Academic Press, San Diego, CA, (1990).
 
[20] Zabetakis, M., "Flammability Characteristics of Combustible Gases and Vapors", U. S. Department of Interior, U. S. Government Printing Office, Washington D. C, Bulletin 62, (1965).
 
[21] "Flammability Characteristics of Combustible Gases and Vapors", ISA Standard, ISA–TR12.13.01–1999 (R200X), Draft Technical Report, (1999).