با توسعه روز افزون صنعت ریلی بررسی عیوب یاتاقان محور بوژی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. در این مقاله مدل 14 درجه آزادی چرخ و محور بوژی ارائه شده است. پس از بدست آوردن معادلات حاکم بر حرکت سیستم به روش تحلیلی و خطی سازی آن ها، فرکانس های طبیعی سیستم در سرعت های کاری مختلف محاسبه می شود. در ادامه نتایج تجربی بدست آمده از ستاپ آزمایشگاهی ارائه می شود. نتایج حاصل از روش تحلیلی توسط نتایج تجربی و نتایج نرم افزار انسیس صحت سنجی می شود. سپس تاثیر خرابی یاتاقان بر فرکانس های طبیعی بررسی می شود.